X
سبد خرید
0
جمع کل
تکمیل سفارش
{ از 23 تا 27 اسفندماه فقط سفارشات تهران با اسنپ باکس ارسال خواهند شد، ارسال با پست در سال جدید اطلاع رسانی می شود }
بستن

پارچه مناسب شماره دوزی

فهرست مقاله

انتخاب پارچه مناسب شماره دوزی یکی از مهمترین نکات برای اجرای کار شماره دوزی است که در این مرحله باید به بافت و تراکم پارچه دقت کرده و پارچه ای مناسب را خریداری کنید. پارچه برای شماره دوزی، به انواع مختلفی دسته بندی می شود که پارچه های کتان، همبافت و آیدا، بهترین و کاربردی ترین آنها است. تعداد کانت پارچه یکی از فاکتورهایی است که به شما در زمینه خرید بهترین پارچه کمک می کند. با بالاتر بودن کانت های پارچه، تراکم پارچه نیز بیشتر شده و در نتیجه آن، میزان تراکم پارچه نیز افزایش پیدا می کند. اگر شما نیز جزو علاقمندان به هنر شماره دوزی و کسب درامد از این طریق هستید، توصیه میکنیم که برای جذاب تر شدن نتیجه از پارچه های مناسب استفاده کنید. مطالعه این محتوا کمک بزرگی در زمینه انتخاب پارچه به شما خواهد نمود.

پارچه مناسب شماره دوزی

شماره دوزی چیست؟

از شاخه های هنر گلدوزی، شماره دوزی می باشد که روش دوختی مشابه با کوبلن دوزی دارد. برای اجرای این کار، به پارچه مناسب شماره دوزی نیاز است که این پارچه ها، بافتی چهارخانه و توری شکل دارند‌ که در اندازه و سایزهای متعددی به فروش می رسند. یکی از دلایل چهارخانه بودن پارچه شماره دوزی، پر شدن خانه های پارچه با دوخت ضربدری می باشد. پس به طور کلی در تعریف شماره دوزی، باید بگوییم که هنر دوخت ضربدری بر روی پارچه، هنر شماره دوزی است که دقت و مهارت هنرمند، موجب ارائه خروجی زیبا می شود.

وسایل مورد نیاز برای انجام کار شماره دوزی:

شماره دوزی نیز مانند هر کار دیگری به لوازم مشخصی نیاز دارد در واقع بدون وجود هر یک از این لوازم انجام کار میسر نیست، در این قسمت به این وسایل مورد نیاز اشاره می کنیم:

  • نخ
  • طرح
  • پارچه
  • سوزن
  • قیچی
  • الگو
  • کارگاه

در ادامه مقاله، به توضیحات مفیدی در خصوص وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای خرید پارچه شماره دوزی خواهیم پرداخت.

پارچه مناسب شماره دوزی

ابزارهای مناسب شماره دوزی

ابزارهای مناسب شماره دوزی مانند ابزارهای به کار رفته در گلدوزی است. بنابراین برای شروع این کار، به تجهیزات خاصی نیاز ندارید. البته پارچه مناسب برای شماره دوزی را میتوان به عنوان یکی از تجهیزات مهم برای این کار، بیان نمود و می توانید آن را از خرازی آنلاین خریداری کنید. در ادامه به ابزار های مناسب شماره دوزی اشاره می کنیم:

  • نخ شماره دوزی: یکی از مهمترین ابزارهای مناسب شماره دوزی، نخ می باشد که نخ آنکور آلمان، کوبلن و نخ دمسه فرانسه از جمله آنها است. نخ های مذکور، شش رشته دارند که بر اساس بافت و سوراخ های پارچه، تعداد رشته ها مشخص می شود.
  • سوزن شماره دوزی: این سوزن ها چشمی های درشتی دارند و سوزن کوبلن دوزی از رایج ترین سوزن ها در شماره دوزی است. با بزرگتر شدن سوراخ های پارچه، سایز و اندازه سوزن نیز بیشتر می شود. سوزن شماره ۱۸ تا ۳۰ در دسته ابزار مناسب شماره دوزی هستند که طبیعتا با افزایش درشتی بافت پارچه، درشتی سوزن نیز بیشتر می شود.
  • قیچی شماره دوزی: از دیگر ابزارآلات برای شماره دوزی قیچی است که برای انجام این کار بهتر است که نوک تیز باشد.
  • توری شماره دوزی: به پارچه مشبک آهاردار ساده که به پارچه کوبلن شباهت دارد، توری شماره دوزی گفته می شود. شماره دوزی بر روی مانتو، لباس و پارچه های فاقد بافت از موارد استفاده توری است.

آشنایی با ویژگی های پارچه های شماره دوزی

بافت چهارخانه و توری شکل از ویژگی های بارز پارچه های شماره دوزی هستند که دارای کانت می باشند. شاید با مفهوم کانت آشنا نباشید و بهتر است که به توضیح مختصری در این رابطه بپردازیم. در واقع تعداد مربع های موجود در هر ۵/۲ سانتی متر پارچه، کانت نام دارد. کانت ها اندازه ها و ابعاد متعددی دارند که ۱۱، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۲ و ۲۴ از پرکاربردترین آن است. بنابراین هر مربع در پارچه شماره دوزی، یک کوک به شمار می رود. درنتیجه با بیشتر شدن کانت پارچه، تعداد مربع های آن نیز افزایش یافته و بافت پارچه ریزتر و ظریف تر خواهد شد. مثلا هنگامی که کانت پارچه ۱۸ است، به این معنا می باشد که ۱۸ مربع کوچک در هر 5/2 سانتی متر از آن وجود دارد.

انواع مختلفی از پارچه مناسب شماره دوزی در بازار است که رنگ های متنوعی دارد. همچنین به دو نوع آهاردار و بدون آهار، دسته بندی می شود که انتخاب و استفاده از هر یک، به سلیقه و نیاز مشتری بستگی دارد. بهتر است بدانید که مناسب ترین پارچه برای شماره دوزی بر روی طرح هایی مانند تابلو، پارچه های آهاردار است. زیرا با افزایش میزان آهار پارچه، نرمی و لطافت آن کاهش می یابد. علاوه بر این، پارچه های بدون آهار نیز در تزئین زیورآلات کاربرد دارند. در ادامه به معرفی پارچه مناسب شماره دوزی و نحوه خرید پارچه شماره دوزی اشاره خواهیم کرد.

پارچه مناسب شماره دوزی

انواع پارچه مناسب شماره دوزی

پارچه شماره دوزی انواع مختلفی دارد. پارچه آیدا، کتان و زوج بافت محبوبیت بیشتری در مقایسه با سایر نمونه ها دارد.

  • پارچه آیدا: این نوع پارچه یکی از پارچه مناسب شماره دوزی است. مزایای مختلفی مانند بافت درشت این پارچه باعث شده برای افراد تازه کار گزینه مناسبی باشد.
  • پارچه کتان: از دیگر پارچه مناسب برای شماره دوزی، پارچه کتان است که در مقایسه با پارچه آیدا، کانت های بالاتری دارد. همچنین بیشترین استفاده را برای طرح های دارای جزئیات بالا دارد.
  • پارچه همبافت: گونی بافت اصطلاح دیگر پارچه همبافت است که از دیگر انواع پارچه شماره دوزی محسوب می شود. نام کانواس یکی دیگر از نام های پارچه همبافت است که تعداد نخ های تار و پود برابری می باشد. از این رو، مربع های موجود بر روی این پارچه هم برابر است. دوخت طرح های خاص و ظریف یکی از مهمترین کاربردهای پارچه همبافت می باشد.

انواع مختلف دوخت شماره دوزی:

شماره دوزی در دوخت های مختلفی انجام می شود:

نقشه خوانی: شماره دوزی در این روش بدین صورت می باشد که رنگ ها با حروف لاتین و سایر علائم، جداسازی شده است. در پایین نقشه نیز جدولی قرار دارد که علامت هر رنگ بر روی نقشه، کنار شماره نخ قرار گرفته است. تفاوت شماره دوزی با کوبلن دوزی این است که در شماره دوزی، دوخت حالت ضربدری دارد و از دیگر تفاوت این دو نوع دوخت نقشه خوانی آن ها است.

کار از روی نقشه: علامت گذاشتن نقطه شروع بر روی نقشه، به شما کمک موثری خواهد کرد. دوخت را از نقطه صحیحی شروع کرده و آن را به سمت خارج، ادامه دهید. لازم به ذکر است که هر کدام از مربع های رنگی بر روی نقشه، بیانگر دوخت ضربدری می باشد که بر روی پارچه گلدوزی شده است. پس ابتدا طرح مدنظر خود را انتخاب نموده و سپس برای انتخاب پارچه مطابق با اندازه نقشه اقدام می کنید. در مرحله آخر متناسب با نقشه که در آن تعداد خانه ها را نشان می دهد، شروع به دوختن می کنید.

در این مقاله یاد گرفتیم که کدام پارچه برای انجام هنر شماره دوزی مناسب است و برای خرید آن می توانید به فروشگاه دوزی گل مراجعه کنید و انواع پارچه ها را خریداری کنید.

برای ارسال دیدگاه اول باید ثبت نام یا ورود انجام دهید.