X
سبد خرید
0
جمع کل
تکمیل سفارش
{ از 23 تا 27 اسفندماه فقط سفارشات تهران با اسنپ باکس ارسال خواهند شد، ارسال با پست در سال جدید اطلاع رسانی می شود }
بستن

آموزش کار با سوزن پانچ

فهرست مقاله

بسیاری از افرادی که علاقه زیادی به هنر جذاب گلدوزی دارند، به دنبال آموزش کار با سوزن پانچ هستند. باید بگوییم که سوزن دوزی یکی از هنر های زیبای ایرانی است و قدمت طولانی دارد تا آنجا که در قرن 15 سفیر پادشاه هنری سوم در سفر به ایران در زمان حکومت مغولان در کتابش از زیبایی و چشم نوازی سوزن دوزی ها صحبت کرده بود. سوزن دوزی در زبان انگلیسی معادل SUZANI است که برگرفته از نام پارسی این هنر اصیل می باشد و با گذشت قرن ها و سال ها از این هنر، همچنان محبوب بوده و با بهره گرفتن از الگو ها و کیت های مختلف، به شکل های متنوع از مبتدی تا پیچیده دوخته میشود.

این هنر از طریق نیدل پانچ درواقع با بخیه زدن پارچه ایجاد میشود. سوزن دوزی یک هنر گلدوزی خلاقانه میباشد؛ که هم مبتدیان و هم هنرمندان ماهر تمایل به استفاده از آن در کارهای ارزنده دستی خود دارند. سوزن دوزی برخلاف تصور اولیه علاقه مندان ساده بوده و شما زمانی که اصول اولیه این هنر را یاد بگیرید قادر به دوخت انواع تابلو، دیوار آویز، کوسن و فرش خواهید بود.

آموزش کار با سوزن پانچ

انواع سوزن های مناسب هنر پانچ دوزی

در هنر پانچ دوزی از سوزن پانچ استفاده میشود و به این سوزن ها سوزن مخمل دوزی یا سوزن شبه قالی هم میگویند. سوزن نیدل یک سوزن بلند با بدنه تو خالی و یک سوراخ بزرگ است. جنس دسته این سوزن ها باید چوبی یا پلاستیکی باشند.

 نیدل پانچ های چوبی هم دوام خوبی دارند و هم گران قیمت تر از سایر جنس ها میباشند و جزئی از مدل های کلاسیک به حساب می آیند اما انواع پلاستیکی آن نیز اگر از مواد اولیه خوبی درست شده باشد، شما را تا مدتی از خرید سوزن نیدل پانچ بی نیاز میکند.

سوزن های نیدل پانچ بنا بر طرحی که انتخاب میکنید انواع مختلفی دارند و شما برای مقرون به صرفه بودن میتوانید از سوزن های پلاستیکی که در بسته های سه تایی هستند استفاده کنید. این را در نظر داشته باشید که نیدل پانچ های چوبی صرفا یک سوزن دارند و سوزن های آن قابل تعویض نمیباشد. قابلیت انطباق سوزن از ویژگی هایی میباشد که باعث تنوع در نوع دوخت شما میشود. در مدل های کلاسیک این قابلیت وجود ندارد ولی این امکان در مدل های پلاستیکی برای سهولت هنرمندان تعبیه شده است.

در دوره جامع گلدوزی سایت دوزی گل می توانید از صفر تا صد گلدوزی را فراگیرید.

آشنایی با سوزن مناسب برای پانچ دوزی

به طور کلی سوزن های نیدل پانچ در سه چیز باهم تفاوت دارند.

  1. در زخیم یا ظریف بودن
  2. در چوبی یا پلاستیکی بودن
  3. در قابل تنظیم بودن یا نبودن دسته همانطور که بالا توضیح داده ایم.

سوزن نیدل پانچ با دسته پلاستیکی و قابل انطباق باعث میشود که ارتفاع سوزن آن تنظیم شده و برای طرح های متنوع تر استفاده شود. همچنین این سوزان ها، همراه خود سوزن نخ کن هم دارند که این قابلیت باعث سرعت و سهولت در کار می شود. سوزن پانچ زخیم با دسته چوبی و غیر قابل انطباق دارای سوزن نخ کن های باکیفیت میباشد که این دسته های چوبی و خرید سوزن نیدل پانچ با دسته چوبی به حفظ محیط زیست نیز کمک میکند. سوزن نیدل پانچ ظریف سه سوزنه مناسب برای نخ گلدوزی و کاموا های نازک و ظریف میباشد و قابلیت انطباق داشته و دارای دو سوزن نخ کن است.

آموزش کار با سوزن پانچ

وسایل مورد نیاز برای شروع پانچ دوزی

ابتدا بهتر است وسایل مورد نیاز برای شروع کار را برایتان بیان کنیم که شامل موارد زیر می باشد:

  • سوزن نیدل پانچ
  • کارگاه گلدوزی یا حلقه
  • پارچه مخصوص نیدل پانچ زبر و پشمینه یا لنین
  • الگوی نیدل پانچ
  • مداد یا کاغذ کربنی
  • سوزن نخ کن
  • قیچی مناسب گلدوزی

بالاتر در رابطه با سوزن ها و انواع جنس نیدل پانچ ها صحبت کردیم و خرید سوزن پانچ را برای شما آسان کرده ایم. حال بهتر است به صورت کوتاه به پارچه مناسب برای این کار هنری هم بپردازیم.

پارچه ای که برای پانچ نیدلینگ استفاده میشود باید عموما زبر یا پشمینه ای باشد. در زبان انگلیسی به آن پارچه راهب میگویند زیرا راهبان در قدیم از این نوع پارچه برای خود لباس میدوختند. این نوع پارچه انواع مختلفی دارد و هرکدام از آنها به نوعی در هنر سوزن دوزی دارای کارایی میباشد. میتوانید از پارچه های دیگری مانند لنین و کنفی، پارچه متقال و کرباس هم استفاده کنید. فقط چیزی که خیلی باید به آن توجه داشته باشید این است که اندازه بافت با اندازه سوزن و کاموا تطابق داشته باشد. برای نخ های ظریف از پارچه های ظریف استفاده کنید و از نخ های ضخیم برای پارچه هایی با بافت درشت استفاده کنید.

نحوه کار با سوزن نیدل مناسب پانچ دوزی

در ابتدا الگوی مورد نظر را با قلم های حرارتی روی پارچه مد نظر ترسیم میکنیم. شما از هر الگوی گلدوزی میتوانید استفاده کنید اما بهتر است که از خود الگو های پانچ دوزی استفاده کنید. نکته جالب توجه این است که طرح یا الگو در اصل در پشت پارچه کشیده میشود و شما هم از همان ابتدا از پشت سوزن دوزی می کنید و در انتها کار هنریتان در پشت پارچه نمایش داده میشود.

نحوه کار با سوزن نیدل مناسب پانچ دوزی

سپس آن را درون کارگاه قرار میدهید، فقط دقت داشته باشید که پارچه را جوری باید درون کارگاه قرار دهید که مثل یک طبل بسیار محکم باشد تا سوزن به طور مداوم بر روی پارچه پانچ شود. اگر پارچه درون کارگاه شل شد با پیچاندن پیچ کارگاهتان آن را محکم کنید. همیشه مراقب باشید حدود 5 سانتی متر از کاموایتان از نوک سوزن بیرون بماند و سوزن را از روی پارچه روی خطوط طرح یا الگو تا آخر فشار دهید تا بخیه ها ثابت بمانند و از هم باز نشوند. 

نحوه کار با سوزن نیدل مناسب پانچ دوزی

سوزن را به سمت عقب بکشید تا زمانی که نوک سوزن به سطح پارچه تان برسد سپس سوزن را در امتداد خط الگو جایی که کوک جدید را میخواهید وارد کنید نزدیک پارچه کنید و بعد دوباره سوزن را به داخل فشار داده و همینطور باقی مراحل را طی کنید. دقت کنید طرحی که دارید روی آن کار میکنید باید پشت کارتان باشد. در ابتدا دوخت ها پراکنده هستند ولی بعد از تکمیل الگو های خود بخیه ها به هم میپیوندند و یک طرح زیبا را به شما می دهند.

نحوه کار با سوزن نیدل مناسب پانچ دوزی

هرگاه خواستید بخشی از کار را پایان دهید کافی است آخرین بخیه را با انگشت‌تان نگه دارید، سپس سوزن را به اندازه‌ی چند سانتی‌متر از همان قسمت بکشید و از همانجا که شروع کرده اید قیچی کنید. قسمت قیچی شده پشت کار به هیچ عنوان نیاز به چسب یا گره زدن ندارد وقتی کار سوزن دوزی شما تمام شد نخ را از داخل سوزن پانچ بیرون بکشید و انتهای نخ را در جایش محکم کنید و در آخر حلقه های ایجاد شده را با نوک قیچی به اطراف حرکت دهید و آن ها را تنظیم کنید. به انتهای کار رسیده اید و می توانید طرح زیبای خود را مشاهده کنید. حال که آموزش هنر پانچ دوزی را یاد گرفته اید، برای خرید وسایل مورد نیاز آن می توانید به فروشگاه دوزی گل مراجعه کرده و آن ها را خریداری کنید.

برای ارسال دیدگاه اول باید ثبت نام یا ورود انجام دهید.