X
سبد خرید
0
جمع کل
تکمیل سفارش
{ از 23 تا 27 اسفندماه فقط سفارشات تهران با اسنپ باکس ارسال خواهند شد، ارسال با پست در سال جدید اطلاع رسانی می شود }
بستن

انتقال طرح روی پارچه گلدوزی

فهرست مقاله

یکی از قدم‌های اول خلق یک اثر گلدوزی که بتواند بر دل بیننده بنشیند، انتقال طرح روی پارچه گلدوزی است؛ البته انتقال طرح صرفا در گلدوزی خلاصه نمی‌شود و در اکثر هنرهایی که برمبنای دوخت باشند، از مراحل اصلی محسوب می‌شود.

مثلا برای سرمه دوزی بر روی ترمه، جواهر دوزی بر روی یک مانتو مجلسی، یا کار کردن بر روی چرم کیف و کفش قدم اول شما پیاده سازی درست طرح بر روی پارچه یا چرم است. روش‌های انتقال طرح بی‌شمار هستند و بر اساس چند پارامتر می‌توانیم برای انتخاب بهترین راه ممکن تصمیم بگیریم.

پارامتر‌هایی که در انتخاب بهترین روش ممکن تاثیر زیادی دارند به شرح زیر است:

  1. نوع هنر مانند گلدوزی، جواهر دوزی، چرم دوزی، سرمه دوزی و حتی خود خیاطی
  2. ضخامت پارچه که از مهمترین ملاک‌های انتخاب بهترین روش برای انتقال طرح است
  3. نوع پارچه که حتی می‌تواند چرم یا نمد باشد

ابزار مورد نیاز جهت انتقال و کشیدن طرح روی پارچه

  1. خودکار حرارتی
  2. ماژیک پاک شونده با آب
  3. ماژیک محو شونده
  4. کاربن سفید و رنگی

توجه داشته باشید که هر یک از ابزار بالا را باید با توجه به نوع و رنگ پارچه استفاده کنید.

انتقال طرح روی پارچه

یک ضرب المثل قدیمی است که می‌گوید:

خشت اول چون نهد معمار کج / تا ثریا می‌رود دیوار کج

برای درک بهتر اهمیت انتقال طرح به همین بیت شعر اکتفا می‌کنیم، در واقع اولین قدمی که برای خلق یک اثر هنری باید محکم برداشت خرید پارچه شماره دوزی با کیفیت و انتقال درست طرح بر روی پارچه یا هر جسمی که بر روی آن قصد پیاده سازی هنر خود را دارید است.

برای شرکت در دوره آموزش جامع گلدوزی آنلاین به صفحه دوره مربوطه سایت دوزی گل مراجعه کنید.

با توجه به تخصص دوزی‌گل در گلدوزی در این مقاله قصد داریم تا انواع روش‌های انتقال طرح در گلدوزی را مختصر و مفید در کنار هم بررسی کنیم.

روش اول، پارچه‌های نسبتا ضخیم روشن

این روش که بیشتر مختص پارچه‌های نسبتا ضخیم و روشن است، به این گونه خواهد بود که با قرار دادن پارچه بر روی صفحه نمایش‌گر لپ‌تاپ، تبلت و یا تلفن همراه و فیکس کردن پارچه به وسیله چسب بر روی صفحه نمایش می‌توانید طرح خود را بر روی پارچه پیاده سازی کنید.

اما نکته‌ای که در این روش باید آن را به خاطر داشته باشید، استفاده از خودکار حرارتی است تا بتوانید بعد از اتمام کار با حرارت مستقیم و غیر مستقیم اثر خودکار را از روی پارچه محو کنید. این روش برای انتقال طرح‌های بزرگ استفاده می‌شود، اما نکته مهمی که باید در به کار گیری این روش حتما به آن توجه داشته باشید؛ سرلوحه قرار دادن صبر و حوصله بسیار است، زیرا به دلیل بزرگ و کوچک کردن متعدد تصویر بر روی صفحه نمایش‌گر امکان بروز خطا در پیاده سازی طرح بر روی پارچه وجود دارد.

انتقال طرح روی پارچه گلدوزی روشن

روش دوم، تمام پارچه‌های روشن

این روش که بهترین روش برای انتقال طرح بر روی پارچه‌های روشن با هر ضخامتی است استفاده از میز نور خواهد بود، با قرار دادن یک منبع نور مانند چراغ قوه یا فلش گوشی در زیر یک میز شیشه‌ای و قرار دادن کاغذ و سپس پارچه بر روی سطح میز، می‌توانید به راحت ترین روش ممکن طرح خود را به پارچه انتقال دهید.

اگر میز شیشه‌ای در اختیار نداشتید می‌توانید از ظروف پیرکس و یک منبع نور برای انتقال طرح بر روی پارچه استفاده کنید و اگر هم این موارد در دست نبود از پنجره و نور طبیعی نیز می‌توانید استفاده کنید، به گونه‌ای که با چسباندن طرح و سپس پارچه بر روی شیشه پنجره می‌توانیداز این روش برای انتقال طرح استفاده کنید.

انتقال طرح روی پارچه های روشن

روش سوم، پارچه‌های ضخیم و تیره

برای پارچه‌های ضخیم و تیره تنها را پیاده سازی استفاده از کاربن‌های زرد و سفید است؛ این روش مانند استفاده کردن کاربن بر روی کاغذ است و نحوه قرار گیری به‌گونه‌ای است که قسمت مات کاربن در جهت کاغذ و قسمت چرب کاربن به سمت پارچه باید باشد. و در نهایت با مداد یا خودکار می‌توانید طرح را به خوبی بر روی پارچه پیاده سازی کنید.

این نکته را حتما در نظر داشته باشید که می‌توانید با استفاده از چسب پهن کاربن را بر روی کاغذ و پارچه محکم کنید تا کاغذ با فشار دست شما پاره نشود. اما برای انتقال طرح بر روی پارچه‌های تیره می‌توانیم علاوه بر کاربن از مداد سفید استفاده کنیم که پس از پیاده سازی طرح، با ساییدن پارچه با یک پارچه دیگر طرح مداد محو می‌شود؛ همچنین نکته‌ای که از کاربن باید به یاد داشته باشید این است که طرح به‌جای مانده از کاربن فقط با آب محو می‌شود.

همچنین برای انتقال طرح بر روی پارچه‌های تیره در صورتی که طرح ذهنی دارید، می‌توانید از مداد سفید استفاده کنید که پس از پیاده سازی طرح، با ساییدن پارچه با یک پارچه دیگر طرح مداد محو می‌شود.

اما نکاتی که باید به یاد داشته باشید اندازه طرح شما بر روی پارچه است، طرح‌هایی که ماکسیمم سایز آنها 21 باشد قابلیت پرینت گرفتن بر روی کاغذ A4 را دارند. اما اگر طرح شما از سایز 21 بزرگتر بود، باید مانند الگو طرح گلدوزی ساده خود را به چند قسمت تقسیم کنید، این عمل نیاز به استفاده از نرم ‌افزار‌های گرافیکی دارد، که اگر تسلط کافی بر این کار را ندارید می‌توانید به دفاتر خدمات کامپیوتری مراجعه و این عمل را بر عهده آنها بگذارید.

انتقال طرح روی پارچه گلدوزی تیره

روش‌ چهارم، پیاده سازی طرح بر روی پارچه‌های ظریف و روشن

زمانی که می‌‌خواهید طرحی را بدون کارگاه گلدوزی بر روی یک پارچه ظریف بکشید، ممکن است وقتی پارچه را بر روی کارگاه می‌گذارید؛ طرح اندکی جا‌به‌جا شود که پیشنهاد می‌کنیم از همان ابتدا پارچه را بر روی کارگاه گذاشته و با قرار دادن قسمت هم سطح آن بر روی کاغذ مشابه فیلم، طرح را بر روی پارچه انتقال دهید و پس از انتقال طرح پارچه را به سمت خودمان برمی‌گردانیم و خیالتان راحت باشد که طرح قرینه نمی‌شود.

نکته ای که برای انتقال طرح بر روی پارچه‌های روشن و ظریف باید به یاد داشته باشید استفاده از ماژیک‌های پاک شونده با آب است که با اسپری آب به راحتی پاک می‌شود.

انتقال طرح روی پارچه گلدوزی ظریف و روشن

جهت مشاهده و خرید لوازم گلدوزی با کیفیت و قیمت مناسب به فروشگاه دوزی گل مراجعه کنید.

خرازی آنلاین دوزی گل

برای ارسال دیدگاه اول باید ثبت نام یا ورود انجام دهید.