X
سبد خرید
0
جمع کل
تکمیل سفارش
{ از 23 تا 27 اسفندماه فقط سفارشات تهران با اسنپ باکس ارسال خواهند شد، ارسال با پست در سال جدید اطلاع رسانی می شود }
بستن

آموزش دوخت رز عنکبوتی

فهرست مقاله

گلدوزی یک هنر جذاب و دوست‌داشتنی است، برای خلق یک اثر گلدوزی شما می‌توانید با خلاقیت خود و استفاده از طرح‌هایی که در سایت دوزی گل در اختیار شما قرار دادیم، یک طرح زیبا را انتخاب کنید. گل‌های زیادی در یک طرح گلدوزی وجود دارد که دوخت هر کدام از آن‌ها شامل تکنیک‌ها و فوت‌وفن‌های خاص خود است. با توجه به زیبایی بخشی رز عنکبوتی و وجود این گل در اکثر طرح‌ها، امروز قصد داریم با آموزش گلدوزی دوخت رز عنکبوتی در خدمت شما باشیم.

دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی برزیلی به صورت گام به گام

برای دوخت گل رز عنکبوتی در ابتدا به یک طرح دایره‌ای احتیاج داریم، این طرح دایره‌ای را باید به تعداد شعاع فرد تقسیم کنیم، حداقل تقسیم‌‌بندی از 5 شروع می‌شود و هرچه قطر دایره بزرگ‌تر باشد، بهتر است که متناسب با آن، تقسیمات نیز بیشتر شود.

دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی برزیلی گام اول
دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی برزیلی گام دوم

بعد از پیاده‌‌سازی طرح دایره و تقسیم‌‌بندی از لبه دایره (محیط)، لازم است تا از روی خط تقسیم‌بندی سوزن را خارج کنیم و تقسیمات را به مرکز، کوک بزنیم. نکته مهم در دوخت رز عنکبوتی این است که ما سوزن را از مرکز بیرون نمی‌آوریم زیرا که گره انتهای نخ در وسط قرار می‌گیرد؛ اگر این موضوع رعایت نشود، تمامی کوک‌هایی که به مرکز می‌رسند، به صورت گره در پشت نخ گیر می‌کنند.

 

 

دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی برزیلی گام سوم

 

دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی برزیلی گام چهارم

 

مطابق تصویر بعد از کوک‌های اولیه، سوزن را از نزدیکی نقطه بین دو کوک (کمی با فاصله از مرکز دایره) بیرون می‌آوریم و در جهت عقربه‌های ساعت از روی اولین کوک رد شده و سوزن را از زیر کوک بعدی رد می‌کنیم. انجام این کار باید تا زمانی که لبه کوک‌ها مشخص نشود و دایره به طور کامل پر شود، ادامه یابد.

دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی برزیلی گام پنجم
دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی برزیلی گام ششم

برای دوخت گل رز عنکبوتی باید به دو نکته زیر توجه ویژه داشته باشید تا اثر هنری شما جذاب‌تر به نظر برسد.

نکته اول: میزان کشش نخ باید به گونه‌ای باشد که دوخت نه خیلی محکم باشد تا کوک‌های اولیه جمع شوند و نه خیلی سست که به سرعت از هم باز شوند.

نکته دوم: توصیه می‌شود برای کسب نتیجه بهتر به هیچ وجه رشته‌های نخ از هم جدا نشوند.

دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی برزیلی گام هفتم

 

گلدوزی گل روز عنکبوتی به همراه گره فرانسه

حالا که دوخت گل رز عنکبوتی را به طور کامل یاد گرفتید، می‌توانیم برویم سراغ یک دوخت جذاب‌تر از همین خانواده، یعنی دوخت همین گل با گره فرانسه؛ برای شروع ابتدا باید دایره گل را ترسیم کنیم و سپس یک دایره کوچک‌تر در مرکز اولین دایره رسم می‌کنیم، دایره مرکزی برای دوخت گره فرانسه و دایره خارجی را برای دوخت گل رز در نظر می‌گیریم، همان‌طور که بالاتر به آن اشاره کردیم برای دوخت رز عنکبوتی در ابتدا نیاز داریم که دایره خارجی را به قسمت‌های فرد، که در تصویر 5 عدد است تقسیم کنیم، البته که مطابق تصویر 1 استثنا در این مدل یعنی زمانی که گره فرانسه در مرکز قرار دارد، این تقسیم بندی تا لبه دایره داخلی انجام می‌شود و نقطه مرکز که تلاقی همه کوک‌ها باشد را نداریم.

آموزش دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی-1
آموزش دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی-2

بعد از ترسیم شروع به دوخت می‌کنیم، سوزن را تا ابتدا خط تقسیم بندی در محیط خط دایره بیرون میاوریم و سپس کوک میزنیم، سپس تمام تقسیمات را مانند عکس 2 ادامه می‌دهیم. سپس از نزدیکی یکی از کوک‌ها، سوزن را بیرون میاوریم و درست مطابق شکل شماره 3 سوزن را از روی کوک اول رد کرده و از زیر کوک بعدی بیرون می‌آوریم. این کار را مطابق تصویر 4 تا جایی که دایره کاملا پر شود و لبه کوک‌های اولیه معلوم نشودادامه می‌دهیم.

آموزش دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی-3
آموزش دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی-4

 

نکته: دقت کنید که میزان کشش نخ در زیر و رو بردن سوزن نباید به گونه‌ای باشد که مرکز نخ با دایره پر شود به گونه‌ای که جایی برای گره فرانسه باقی نماند، این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما نخ‌ها را زیاد بکشید و در مرکز به هم نزدیک کنید.

بعد از خالی نگه داشتن مرکز دایره نوبت به گره فرانسه می‌رسد، مطابق تصویر 5 برای دوخت گره فرانسه می‌بایست سوزن را از پارچه بیرون بیاورید، سپس با دستی که مخالف سوزن است نخ را به سمت خود نگه دارید و سوزن را روی نخ (حدفاصل جایی که از پارچه بیرون آمده و قسمتی که با دست نگه داشته‌اید) گذاشته و نخ را مطابق تصویر دور سوزن می‌پیچیم. مطابق تصاویر 6 الی 9 به میزانی که نیاز داریم گره فرانسه حالت برجستگی داشته باشد، نخ را دور سوزن می‌پیچیم و در پارچه، درست جایی که سوزن را از آن خارج کرده‌ایم مطابق تصویر شماره 10، داخل می‌کنیم.

آموزش دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی-6
آموزش دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی-7
آموزش دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی-8
آموزش دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی-9
آموزش دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی-10
آموزش دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی-11

در این حالت قبل از اینکه سوزن را تا انتها برده و از پارچه رد کنیم لازم است با دستی که نخ را نگه داشتیم، نخ را کشیده و گره تشکیل شده دور سوزن را مطابق تصویر 11 به سطح پارچه نزدیک کنیم. در اخر مطابق تصویر 12 و 13 بعد از قرار گرفتن گره برروی سطح پارچه، به ارامی سوزن را از سطح پارچه خارج می‌کنیم، تا جایی که مرکز گل با گره فرانسه پر شود این کار را تکرار می‌کنیم.

آموزش دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی-12
آموزش دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی-13
آموزش دوخت رز عنکبوتی در گلدوزی-14

برای یادگیری گلدوزی گل رز روی لینک کلیک کنید.

برای ارسال دیدگاه اول باید ثبت نام یا ورود انجام دهید.