X
سبد خرید
0
جمع کل
تکمیل سفارش
{ ارسال سفارشات روزهای یکشنبه و سه شنبه }
بستن

جواهردوزی روی لباس مجلسی

فهرست مقاله

یکی از سرگرمی ها پرطرفدار خانم ها در زمان های قدیم، جواهردوزی است که از این طریق کسب درآمد هم می کردند. خانم ها از طریق این هنر لوازم منحصر به فردی از جمله لباس های تزئین شده، گوشواره های خاص، گردنبند، سنجاق سینه و سایر موارد را تهیه می نمودند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به صورت مفصل درمورد این هنر جذاب اطلاعات لازم را بدست آورید.

جواهردوزی روی لباس مجلسی

جواهردوزی روی لباس مجلسی و لوازم مورد نیاز آن

برای انجام جواهردوزی روی لباس مجلسی لوازمی مورد نیاز است که لیست آن را برای شما قرار داده ایم:

  • طرح خام یا الگو مورد نظر برای جواهردوزی
  • نخ نایلون
  • پارچه
  • لایی چسب
  • سوزن مخصوص جواهردوزی
  • انواع سنگ ها یا مهره های مورد نیاز برای ایجاد طرح

جواهردوزی هنری است که در آن از موارد مختلفی همچون منجوق، ملیله، مهره های فانتزی، پولک، مهره های چوبی و سایر موارد به صورت ترکیبی یا تکی استفاده می شود و روش کار به این صورت است که هر کدام از موارد نام برده شده را با استفاده از نخ و سوزن بر روی یک سطح نمدی یا چرمی یا حتی پارچه هایی از جنس ارگانزا دوخته شوند.

در برخی از موارد برای محکم نموندن و جلوگیری از گره خوردن نخ ها، از موم عسل استفاده می شود. در نهایت اطراف طرح جواهر دوزی را برش زده و طرح مدنظر تهیه می شود و توسط پیکسل یا سوزن بر روی پارچه، لباس یا کفش و هر وسیله دیگری نصب می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

به صورت کلی برای تهیه یک تکه جواهردوزی شده به کارگاه گلدوزی و مواردی همچون ملیله، نگین، پولک، منجوق و سایر موارد نیاز است. در دوخت جواهردوزی بهترین نخی که می توانید از آن استفاده کنید، نخ نایلون است. این نخ ها رنگ های بسیار متنوعی در بازار موجود هستند.

نکته مهمی که در انتخاب رنگ نایلون باید در نظر بگیرید این است که رنگ نخ را با نخ پس زمینه یا سطح کار خود یکی انتخاب کنید. البته گاهی اوقات انتخاب رنگ متضاد با پس زمینه هم بسیار زیبا است.

انواع جواهردوزی روی لباس مجلسی

جواهردوزی روی انواع لباس مجلسی

هنر جواهردوزی از آن دسته هنرهایی است که بر روی تمامی سطوح پارچه ای یا چرمی قابل اجرا است. از جواهردوزی برای تزئین انواع لباس های مجلسی، اداری، کلاه ها و سایر موارد استفاده می شود. در گذشته هنر جواهردوزی تنها برای لباس های تشریفاتی و لباس هایی که در اماکن باستانی استفاده شده است دیده می شود.

البته امروزه هم نمونه های بسیار زیادی از جواهردوزی را بر روی انواع کیف دستی ها، اکسسوری ها یا لوازم جانبی دیگر همانند سنجاق سینه یا پیکسل های تزئینی قابل مشاهده است.

انتخاب پارچه مناسب در جواهردوزی

اگر بخواهید جواهردوزی شما بر روی پارچه، چرم یا نمد دوخته شود باید در انتخاب پارچه آن بسیار دقت کنید. همچنین باید بدانید که اگر بخواهید قطعه جواهردوزی شده را به صورت جزئی جداگانه از لباس یا سطح موردنظر تهیه کنید، توصیه می شود که تا حد ممکن از پارچه های نمدی یا چرمی استفاده شود.

یکی دیگر از پارچه های متداولی که در جواهردوزی از آن استفاده می شود، تور مژگان است. تور مژگان به تور زیتون نیز معروف است و به عنوان یکی از اجزای پرکاربرد در جواهردوزی شناخته شده است. وظیفه اصلی این تورها، سبک کردن وزن جواهردوزی ها برای نصب بر روی تور اصلی است. قطعا لباس های عروس زیادی را مشاهده کرده اید که جواهردوزی های آن ها بر روی تور مژگان دوخته شده است و سپس بر روی تور اصلی قرار گرفته اند.

لباس مجلسی جواهردوزی شده

یکی از کاربردهای شایع جواهردوزی، دوخت لباس های مجلسی جواهردوزی شده است. این قسمت از جواهردوزی توجه علاقمندان بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. در انواع جواهردوزی روی لباس مجلسی از پولک، مروارید؛ منجوق جواهردوزی و انواع مهره ها یا سنگ ها استفاده می شود.

طرح جواهردوزی روی لباس مجلسی

برای شروع جواهردوزی باید طرح مدنظر خود را بر روی پارچه پیاده سازی کنید و سپس جواهردوزی را طبق الگوی کشیده شده بر روی پارچه انجام دهید. برای دوخت اجزا بر روی لایه های پارچه ای به سوزن مخصوص جواهردوزی نیاز است. لازم به ذکر است که انواع مختلفی از سوزن های جواهردوزی در بازار وجود دارند که هر کدام از آن ها برای پیاده سازی طرح خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

پس در ابتدا باید متناسب با نوع کار، مهره ها و سنگ های مورد  نظر خود را انتخاب کنید. تفاوت میان سوزن های جواهردوزی در اندازه آن ها است، هر چه شماره سوزن بالاتر برود جواهردوزی ظریف تر خواهد بود.

طرح جواهردوزی روی لباس مجلسی

انواع سنگ ها و مهره های مورد استفاده در جواهردوزی روی لباس مجلسی

به صورت کلی، در هنر جواهردوزی به طور همزمان از سنگ ها یا مهره های متفاوتی استفاده می شود. برخی از این سنگ ها عبارت اند از:

منجوق: منجوق ها سنگ های بسیار ریزی هستند که از آن ها برای پر نموندن حاشیه کار و عموما تعیین نمودن مرزبندی‌ها استفاده می شود.

ملیله: ملیله ها عموما همراه با منجوق ترکیب می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند اما می توان از آن ها به صورت جدا هم استفاده نمود. به عنوان مثال اگر بخواهید برای خود یک ساقه طراحی کنید و یا حاشیه دوزی کنید انتخاب انواع ملیله جواهردوزی برای شما بسیار مناسب است.

پولک: پولک نیز همانند ملیله و منجوق در رنگ ها و شکل های متفاوتی در بازار وجود دارند. پولک ها را به دو صورت می توان در کنار یک دیگر دوخت، گاها پولک ها را کنار هم می دوزند و گاها لبه های پولک را بر روی یک دیگر قرار می دهند و سپس دوخت را انجام می دهند.

سنگ و کریستال: گاهی اوقات در جواهردوزی های بسیار خاص می توان از سنگ ها یا یاقوت های خاص و قیمتی استفاده نمود. علاوه بر این می توانید از کریستال های مشابه سنگ های قیمتی هم استفاده کنید. کریستال ها معمولا به صورت تکی استفاده می شوند و نسبت به سنگ های قیمتی بسیار ارزانتر هستند.

نگین: نگین ها دارای انواع متفاوتی هستند، برخی از نگین ها سوراخ دار بوده و مستقیما بر روی کار دوخته می شوند و برخی از آن ها بدون سوراخ هستند که باید برای استفاده از آن ها از پایه استفاده نمود. جالب است بدانید که در هنر جواهردوزی هرگز از چسب استفاده نمی شود و تمامی موارد توسط دوخت و دوز بر روی سطح مورد نظر قرار می گیرند.

برای خرید لوازم مورد نیاز برای این هنر کاربردی و جذاب، می توانید به سایت دوزی گل مراجعه کنید.

برای ارسال دیدگاه اول باید ثبت نام یا ورود انجام دهید.