X
سبد خرید
0
جمع کل
تکمیل سفارش
{ سال نو مبارک، ارسال سفارشات ۷ فروردین ۱۴۰۳ }
بستن

روش استفاده از کارگاه گلدوزی

فهرست مقاله

کارگاه یکی از وسایل و لوازم مهم گلدوزی است و یادگیری روش استفاده از کارگاه گلدوزی برای افرادی که می خواهند این کار را ادامه دهند، بسیار اهمیت دارد. این کارگاه‌ها در انواع چوبی، پلاستیکی، فلزی و ژله ای در بازار کشورمان موجود هستند. این وسیله مهم گلدوزی به طور معمول به شکل دایره یا مستطیل بوده و در بیشتر موارد هنگامی که دو حلقه کارگاه به یکدیگر چفت می‌شوند، پارچه یا زمینه‌ای که می‌خواهید روی آن طرح دلخواه‌تان را ایجاد کنید، صاف و بدون چین‌وچروک روی کارگاه قرار خواهد گرفت و در نتیجه نگه داشتن پارچه یا زمینه برای شما کار آسان‌تری خواهد بود.

روش استفاده از کارگاه گلدوزی

ما در این مقاله قصد داریم تا ضمن آشنایی شما با این کارگاه‏ها و کاربرد آن، به نکات مهمی در خصوص بستن پشت کارگاه هنگام شروع گلدوزی و طرز استفاده از کارگاه ژله ای اشاره کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کارگاه گلدوزی چیست؟

به طور خلاصه می‌توان گفت، کارگاه در واقع وسیله‌ای است که شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن پارچه یا لباسی که قصد انجام گلدوزی روی آن را دارید، نگه دارید. به علاوه این وسیله در جنس‌ها و اشکال مختلفی تولید می‌شود که شما می‌توانید بسته به نوع کارتان، هر یک از آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید و باید روش استفاده از کارگاه گلدوزی را یاد بگیرید. به عنوان مثال یکی از انواع مدل کارگاه گلدوزی، کارگاه گلدوزی ژله ای است. اغلب این نوع از کارگاه‏ها به شکل قاب هستند؛ از این رو شما می‌توانید پس از دوخت کامل طرح روی پارچه یا زمینه موردنظرتان، آن را به دیوار اتاق یا هر جای دیگر منزل‌تان آویزان و با قرار دادن آن در محیط دلخواه‌تان، زیبایی آن محیط را دو چندان کنید.

البته در خصوص کارگاه های گلدوزی ژله ای به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که استفاده از این نوع کارگاه‌ها بسیار آسان است و شما برای نگه داشتن پارچه یا زمینه موردنظر خود با استفاده از کارگاه ژله ای هرگز نیازی به انجام کارهای پیچیده ندارید.

بنابراین به عنوان نتیجه‌گیری می‌توانیم بگوییم که انجام گلدوزی بدون استفاده از کارگاه تقریبا غیرممکن خواهد بود و پس قبل از خریداری هر وسیله دیگری در ابتدا باید به فکر خرید کارگاه گلدوزی باشید. چون با استفاده از این وسیله مهم تا اتمام کار پارچه یا زمینه موردنظر شما محکم در جای خود باقی می‌ماند و در طول کار گلدوزی شما هرگز نگرانی‌ای بابت تغییر وضعیت پارچه یا زمینه موردنظرتان نخواهید داشت.

نحوه کار با کارگاه گلدوزی

کاربرد کارگاه گلدوزی

برای استفاده و کاربرد کارگاه گلدوزی برای نگه داشتن پارچه یا زمینه‌ای که می‌خواهید طرح موردنظرتان را روی آن ایجاد کنید، در ابتدا و برای جدا شدن حلقه‌های کارگاه از یکدیگر، باید پیچ بالای کارگاه را شل کرده و با جدا شدن حلقه‌های کارگاه از یکدیگر، حلقه بیرونی کارگاه را کنار بگذارید. البته در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که اگر از کارگاه گلدوزی پلاستیکی برای نگه داشتن پارچه یا زمینه موردنظر خود استفاده می‌کنید، حلقه داخلی کارگاه لبه دار خواهد بود؛ بنابراین شما می‌توانید خودتان به دلخواه تصمیم بگیرید که این لبه بالای حلقه قرار بگیرد یا به قسمت پایینی حلقه متصل شود.

در ادامه پارچه یا زمینه موردنظر خود را روی حلقه قرار بدهید و سپس حلقه‌ی بالایی کارگاه گلدوزی را روی حلقه داخلی فشار دهید. درواقع با انجام چنین کاری پارچه یا زمینه موردنظر شما میان دو حلقه قرار می‌گیرد. حال پس از انجام این مراحل، برای کشیده شدن پارچه یا زمینه موردنظر خود، باید پیچ بالای حلقه را سفت کنید. اما به خاطر داشته باشید که در هنگام سفت کردن پیچ بالای حلقه پارچه یا زمینه موردنظر شما به میزان زیادی کشیده شود، چون اگر میزان کشیدگی پارچه یا زمینه موردنظر شما زیاد باشد، انجام گلدوزی روی آن به مراتب کار دشوارتری برای شما خواهد بود. در صورتی که میزان کشیدگی پارچه یا زمینه موردنظر شما مناسب بود، پیچ را محکم کرده و کار گلدوزی خود را آغاز کنید.

بستن پشت کارگاه گلدوزی چگونه انجام می‌شود؟

بستن پشت کارگاه به طور معمول زمانی انجام می‌شود که کار گلدوزی شما کاملا تمام شده است؛ از این رو ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم و ضمنا روش مناسبی به شما معرفی کنیم که شما می‌توانید برای بستن پشت کارگاه گلدوزی خود استفاده کنید. در ابتدا با بریدن و قیچی کردن پارچه‌های اضافی در گوشه‌های کارگاه، کار خود را آغاز می‌کنیم. البته در هنگام انجام چنین کاری به این نکته توجه داشته باشید که باید پارچه‌هایی را از گوشه کارگاه گلدوزی خود قیچی کنید که تقریبا ۲ سانتی‌متر از کارگاه فاصله دارند.

سپس با استفاده از نخ و سوزن دور پارچه‌های باقی مانده که در فاصله‌ی کمی از لبه کارگاه قرار دارند را کوک‌های ریز بزنید. ضمنا برای انجام چنین کاری از نخ بسیاری بلندی استفاده کنید. حال پس از اینکه تمام دور پارچه باقی مانده را با استفاده از نخ و سوزن کوک زدید، برای جمع شدن پارچه نخ را بکشید و همان‌طور که پارچه در این حالت قرار دارد، نخ را گره بزنید تا پارچه در جای خود ثابت بماند و به اصطلاح ازهم باز نشود.

در نهایت با انجام تمام مراحل بالا می‌توانید مشاهده کنید که پارچه یا زمینه گلدوزی شما به خوبی در پشت کارگاه جمع شده و به اصطلاح کار بستن پشت کارگاه گلدوزی شما به خوبی انجام شده است. البته در مواردی ممکن است شما به راحتی نتوانید دور پارچه‌های باقی مانده در گوشه‌های کارگاه را کوک بزنید و آن‌ها را جمع کنید؛ اما در چنین مواردی باید بگوییم که چنین قسمت‌هایی را نادیده بگیرید و به سراغ کوک زدن دور پارچه‌های سایر گوشه‌های کارگاه گلدوزی خود بروید.

بستن پشت کارگاه گلدوزی

طرز استفاده از کارگاه گلدوزی از جنس ژله ای

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، یکی از انواع کارگاه گلدوزی، کارگاه گلدوزی از جنس ژله ای است. یکی از نکات مهمی که باید در هنگام استفاده از چنین کارگاهی برای انجام گلدوزی به آن توجه داشته باشید، انتخاب نوع مناسبی پارچه یا زمینه است. در واقع شما زمانی که می‌خواهید برای محکم نگه داشتن پارچه یا زمینه خود از کارگاه گلدوزی از جنس ژله ای استفاده کنید، باید پارچه‌ی شما حداقل ۱۰ سانتی‌متر بزرگ‌تر از نواحی اطرف کارگاه‌تان باشد تا شما در هنگام گلدوزی به مشکلی مواجه نشوید.

کارگاه های گلدوزی از این جنس به اشکال مختلفی طراحی و تولید می‌شوند اما ما در اینجا قصد داریم تا نوع بیضی شکل آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. برای گلدوزی با استفاده از این نوع کارگاه، شما نیاز دارید تا دو قسمت کارگاه را از یکدیگر جدا کنید اما در صورت استفاده از چنین کارگاه‌هایی به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، کار جدا کردن قسمت‌های آن از یکدیگر به مراتب آسان‌تر خواهد بود.

پس از جداشدن قسمت‌های این کارگاه از یکدیگر، حلقه داخلی کارگاه که قلاب ندارد را به صورت مستقیم روی سطحی صاف قرار دهید و سپس پارچه یا زمینه موردنظر خود را روی حلقه داخلی بیندازید. در این حالت دقت کنید که هم حلقه و هم پارچه هر دو صاف باشند.

حال با انجام مراحل بالا زمان آن فراسیده است تا حلقه خارجی کارگاه را روی پارچه یا زمینه موردنظر خود قرار بدهید و سپس آن را به گونه‌ای به سمت حلقه زیری کارگاه هدایت کنید که به یکدیگر فیکس شوند. در هنگام انجام چنین کاری شل و سفت شدن پارچه یا زمینه موردنظر خود را زیر نظر داشته باشید و در صورت شل شدن پارچه، آن را مجددا سفت کنید.

در آخر اگر تمامی مراحل بالا را به خوبی انجام داشته باشید، کارگاه شما کاملا آماده و مهیا برای انجام گلدوزی است و شما می‌توانید از گلدوزی روی کارگاه خود لذت ببرید.

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم که شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با روش استفاده از کارگاه گلدوزی، این مقاله را مطالعه کنید و در صورت نیاز می توانید برای انجام کار گلدوزی، این کارگاه‏ها را از سایت دوزی گل تهیه و کار خود را شروع کنید.

برای ارسال دیدگاه اول باید ثبت نام یا ورود انجام دهید.