X
سبد خرید
0
جمع کل
تکمیل سفارش
{ ارسال سفارشات روزهای دوشنبه و چهارشنبه }
بستن

شماره دوزی چیست؟

فهرست مقاله

    در این مقاله سعی داریم توضیحاتی کلی درباره شماره دوزی چیست؟ و انواع دوخت در شماره دوزی ارائه دهیم تا یک ذهنیت کلی درباره این هنر پیدا کنید. همچنین درباره وسایل مورد این هنر نیز کامل صحبت می کنیم. اگر به آموزش گلدوزی علاقه مندید احتمالاً به شماره دوزی هم علاقه مند می شوید پس با ما همراه باشید.

    شماره دوزی نوعی دوخت با نخ است که به صورت شمارش شده شکل میگیرد و دوخت در شماره دوزی به صورت X است که در یک طرح کاشی کاری شده و شطرنج مانند برای ایجاد یک تصویر انجام می شود. بخیه نخ ها را بر روی یک تکه پارچه در هر جهت شمارش می کنند تا بخیه ها از نظر اندازه و ظاهر یکنواخت باشند. به این شکل از دوخت متقاطع ، دوخت شماره دوزی گفته می شود.
    شماره دوزی اغلب بر روی پارچه ای که به راحتی قابل شمارش است به نام پارچه آیدا اجرا می شود که بافت آن یک شبکه مربع ماننده بوده و به وضوح میتوان تارو پود پارچه ها را تشخیص داد. گاهی اوقات دوخت متقاطع بر روی طرح های چاپ شده روی پارچه انجام می شود. دوخت را به سادگی از طریق تور شماره دوزی روی الگوی چاپ شده و حتی پارچه های ساده می دوزند.

    شماره دوزی چیست؟

    پارچه و تور شماره دوزی

    برای شناخت پارچه ها و خرید پارچه شماره دوزی بهتر است ابتدا با مفهوم کانت آشنا شوید. پارچه های شماره دوزی به صورت شطرنجی و مربع مربع می باشند. تعداد مربع های موجود در هر 2.5 سانتی متر پارچه را کانت می گویند.

    اين پارچه ها سايز هاى مختلفى دارند كه رایج ترین آنها ١١-١٤-١٦-١٨- ٢٢ و 24 میباشد . هرچه کانت پارچه شماره دوزی بیشتر باشد پارچه ریز بافت تر است. به طور مثال پارچه ی 14 کانت یعنی در 2.5 سانتی متر 14 عدد مربع وجود دارد. و هر یک مربع معادل یک کوک است. همچنین پارچه ها بر دو اساس آهار دار و بدون آهار دسته بندی می شوند که برای دوخت تابلو از پارچه های آهار دار و برای دوخت زیور آلات و اکسسوری از پارچه های بدون آهار استفاده می شود.

    برای شماره دوزی روی مانتو و لباس از تورهای شماره دوزی استفاده می شود. بدین صورت که تور را در محلی که میخواهند شماره دوزی را انجام دهند با کوک های کوچک متصل میکنند، سپس بعد از دوخت شماره دوزی، تار و پود تور را به راحتی از روی پارچه و از لابلای دوخت جدا می کنند. پارچه های شماره دوزی هنگام بریدن تمایل به پارگی دارند. قبل از شروع دوختن ، ایده خوبی است که لبه ها را بچسبانید ، مخصوصاً اگر در حال دوختن یک پروژه بزرگ هستید که به کار زیادی نیاز دارد.

    سوزن شماره دوزی

    از آنجا که بخیه متقاطع به طور دستی روی پارچه با بافت باز مانند آیدا انجام می شود ، نیازی به سوزن تیز ندارید. نوک گرد سوزن به شما کمک می کند تا به طور تصادفی نخ های پارچه را سوراخ نکنید و الیافی را که با آن دوخته اید تقسیم نکنید. خرید سوزن گلدوزی مناسب اهمیت بسیار بالایی دارد.

    چشم بزرگ سوزن ، به راحتی نخ گلدوزی و سایر الیاف مخصوصی را که می خواهید با آنها بخیه بزنید را در خود جای می دهد. همچنین چشم بزرگ باعث می شود نخ در هنگام دوختن به پارچه مالیده نشود که باعث کاهش سایش می شود. سوزن های شماره دوزی در اندازه های مختلف وجود دارند که با عدد مشخص می شوند. هرچه عدد آنها بیشتر باشد ، سوزن کوچکتر است.

    سوزن شماره دوزی

    اندازه سوزنی که استفاده می کنید بستگی به پارچه ای دارد که روی آن می دوزید. به طور کلی ، هرچه سوراخ های پارچه بزرگتر باشد (یعنی کانت پارچه کمتر باشد) ، سوزن بزرگتر است. به طور مثال برای پارچه 11 کانت از سوزن شماره 18 استفاده می شود.

    کارگاه شماره دوزی

    برای محکم نگه داشتن پارچه میتوانید از کارگاه های گرد و یا گیره های نگهدارنده ی پارچه استفاده کنید. معمولا پارچه های آهار دار نیازی به کارگاه و گیره ندارند و شما میتوانید آن هارا با دست نگه دارید و دوخت را انجام دهید. خرید کارگاه گلدوزی مناسب می تواند اهمیت بالایی داشته باشد.

    نقشه شماره دوزی

    برای دوخت های شماره دوزی همیشه یک الگو و یک راهنمای الگو در اختیار داریم که این الگوها هم به صورت رایگان و هم به صورت فروشی در سایت های گوناگون وجود دارند.
    یک الگو به شما همه چیزهایی را که باید در مورد محل دوخت و رنگ آن ها بدانید را نمایش میدهد. ترکیبی از رنگ ها و نمادها در مربع ها (یا نمادها فقط در صورتی که نمودار سیاه و سفید باشد) به شما می گوید از کدام رنگ نخ استفاده کنید. هر مربع رنگی روی نمودار نشان دهنده یک بخیه متقاطع است.

    کارگاه شماره دوزی

    اولین مرحله برای شروع کار شماره دوزی

    برای شروع ابتدا میبایست مرکز پارچه خود را بیابید. پارچه را مطابق تصویر دو بار تا کنید و به اصطلاح 4 لا کنید. و قسمت مرکزی تا را با سوزن علام بزنید. تای پارچه را باز کنید و جایی که با سوزن مشخص کرده اید را با خودکار حرارتی علامت بزنید و سوزن را خارج کنید. دوخت شماره دوزی را باید از مرکز پارچه براساس الگوی مورد نظرتان شروع کنید. معمولا الگوها و پترن های شماره دوزی مرکز مشخصی دارند اما اگر مشخص نبود به راحتی میتوانید مرکز آن را پیدا کنید.

    پارچه شماره دوزی

    انواع مختلف دوخت در شماره دوزی

    شماره دوزی عموماً در ردیف هایی از چپ به راست شروع می شود. به نقشه ی دوخت خود مراجعه کنید تا بدانید از کجا می خواهید دوخت را شروع کنید. از قسمت پشتی پارچه شروع کنید ، سوزن خود را از سوراخی به طرف بیرون بیاورید و حدود یک سانت نخ را در پشت بگذارید. در حین کار برای ایمن سازی ، دم نخ را با بخیه های خود می پوشانید. به این صورت که دم نخ در پشت کار با کوک هایی بخیه که در طول دوختی میزنیم محم شود. بهتراست انتهای نخ هایتان را گره نزنید، چون این کار باعث میشود که پشت کار نامنظم شود و توده های نخ در پشت کار جمع شود.

    – دوخت یک دوم

    برای این دوخت مطابق تصویر یک کوک مورب از بین خانه های پارچه میزنیم که به ان دوخت یک دوم میگوییم.

    عکس از آموزش شماره دوزی

    – دوخت کامل

    برای ایجاد یک بخیه ضربدر کامل، بعد از زدن کوک های مورب یا همان یک دوم مطابق تصویر سوزن را از نقطه ی 1 بیرون آورده و داخل نقطه ی 2 می بریم. و همینطور مطابق تصویر ادامه می دهیم.

    آموزش شماره دوزی

    – دوخت یک چهارم و سه چهارم

    گاهی لازم است طبق نقشه راهنمای طرح بیش از یک رنگ را در یک خانه از پارچه داشته باشیم. در این مواقع از دوخت های یک چهارم و سه چهارم مطابق تصویر استفاده می کنیم.

    عکس از شماره دوزی


    در نهایت دوخت را تا رسیدن به انتهای نخ یا تا زمانی که بخیه های الگوی شما تمام نشده است ادامه دهید. در قسمت پشتی پارچه ، سوزن را حداقل از زیر سه بخیه تکمیل شده عبور دهید تا نخ محکم شود. نخ باقیمانده را کوتاه کنید ، فقط مراقب باشید که آن را از خیلی نزدیک کوتاه نکنید.

    در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی ارائه دهیم تا اطلاعاتی درباره شماره دوزی پیدا کنید و وسایل شماره دوزی را به راحتی از فروشگاه دوزی گل خریداری کنید.

    برای ارسال دیدگاه اول باید ثبت نام یا ورود انجام دهید.