X
سبد خرید
0
جمع کل
تکمیل سفارش
{ ارسال سفارشات روزهای دوشنبه و چهارشنبه }
بستن

آموزش گلدوزی روی لباس

فهرست مقاله

    گلدوزی روی لباس و آموزش گلدوزی روی لباس موضوعی است که در این مقاله مرحله به مرحله با هم یاد می گیریم. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید پارچه لباس خود را با استفاده از روش‌های مختلف تزیین کرده و آن را جذاب‌تر و زیباتر کنید؟ یکی از هیجان انگیزترین کارهایی که قادر هستید بر روی لباس خود طرح‌های مختلفی را ایجاد کنید، استفاده از هنر گلدوزی است که علاوه بر زیبایی بیشتر پارچه لباس موردنظر، سبب افزایش قیمت و ارزش آن نیز خواهد شد.

    گلدوزی یکی از قدیمی ترین هنر های بشر است که از گذشته تا کنون افراد زیادی به این هنر زیبا علاقه مند هستند. گلدوزی به طور معمول به دو دسته تقسیم می شود؛ گلدوزی دستی و گلدوزی ماشینی، که در این نوشته سعی داریم آموزش گلدوزی روی لباس به صورت دستی را برای شما شرح بدهیم.

    برای دیدن آموزش های بیشتر می توانید آموزش گلدوزی با دست دوزی گل را نیز مشاهده کنید.

    گلدوزی روی لباس

    گلدوزی با دست برای چه لباس هایی مناسب است؟

    برای افراد مبتدی بهتر است در هنگام یادگیری گلدوزی روی لباس از پارچه ای که تار و پود آن مشخص باشد و نور به راحتی از آن عبور کند استفاده کنند. استفاده از این نوع پارچه ها برای ایجاد و نمای بهتر کار شما بسیار سودمند و کمک کننده است. همچنین این امر به شما برای یادگیری سریعتر و بهتر کمک خواهد کرد و می توانید به راحتی و با دقت گلدوزی کنید و از آن لذت ببرید.

    مناسب‌ترین پارچه لباس برای انجام هنر گلدوزی

    گلدوزی با دست را می توان بر روی لباس ها و پارچه مناسب گلدوزی، مثل مانتو، شلوار، شال یا روسری و… انجام داد. بهتر است جنس لباس از کتان یا ابریشم باشد. همچنین لباس هایی که الیاف مصنوعی یا مخمل دارند را نیز می توان استفاده کرد. اما روی پارچه های کشی این امر امکان پذیر نیست.

    لباسی که برای گلدوزی می‌خواهید انتخاب کنید، باید پارچه آن به صورتی باشد که از ضخامت متوسطی بهره‌مند باشد همچنین پارچه شما باید به‌گونه‌ای باشد که کشش زیادی نداشته باشد تا طرح به‌خوبی بر روی آن پیاده‌سازی شود. در کل بهترین لباسی که می‌توانید بر روی پارچه آن طرح‌های گلدوزی ایجاد کنید، عبارت‌اند از کتان، پنبه‌ای و همچنین جین هستند که طرح گلدوزی به بهترین شکل بر روی آن‌ها ایجاد خواهد شد. درصورتی‌که پارچه موردنظر شما کش‌دار است نیاز است تا به روش دیگری برای گلدوزی آن اقدام فرمایید.

    همچنین برای شروع به آموزش گلدوزی روی لباس و انجام گلدوزی روی لباس، در صورتی که یک لباس را انتخاب کرده‌اید که کاملاً نو است به شما پیشنهاد می‌کنیم تا در مرحله اول برای شستن آن اقدام کنید تا تار و پودهای آن لباس به خوبی باز شوند تا پس از انجام طرح گلدوزی بر روی آن دچار ایراد و بی‌نظمی نشود.

    آموزش گلدوزی روی لباس

    گلدوزی با دست روی مانتو بیشتر در چه قسمت هایی استفاده می شود؟

    برای گلدوزی با دست روی مانتو قسمت های مختلفی را می توان انتخاب کرد به طور مثال روی یقه روی آستین، سر آستین، روی جیب ها ،روی سینه ، قسمت بالا تنه، پایین تنه مانتو و… می توان گلدوزی کرد. اما قبل از شروع هر کاری ابتدا باید طرح مورد نظر را انتخاب کنیم و آن را به وسیله کاربن یا وسیله دیگری روی پارچه طراحی کنید.

    لازم به ذکر است بهترین دوخت برای گلدوزی روی مانتو دوخت ساتن دوزی و ابریشم دوزی است.

    همچنین برای گلدوزی روی مانتو در انتخاب رنگ نخ ها نیز باید دقت کرد. و رنگ هایی را انتخاب کرد که با رنگ مانتو و لباس بیشترین هماهنگی و هم خوانی را داشته باشند.

    اگر از نخ هایی با رنگ شاد و جیغ استفاده کنید طرح شما جلوه بهتری خواهد داشت. مانتوهایی که رنگ روشنی دارند طرح شما را بهتر نمایان می کنند.

    باید به این نکته نیز توجه کنید که برای آن که رنگ نخ در هر بار شستشو کمرنگ تر نشود ، از نخ هایی استفاده کنید که رنگ ثابتی دارند . تا زیبایی وجلوه آن ماندگار باشد.

    گلدوزی روی مانتو

    گلدوزی با دست روی شال بیشتر در چه قسمت هایی استفاده می شود؟

    اگر از شال های ساده ی خود خسته شده اید یا می خواهید به آن ها جلوه وزیبایی خاصی بدهید گلدوزی با دست یکی از روش های آسان ، کم هزینه و همچنین زیبا است. علاوه بر آن سبب درخشیدن شما در مهمانی ها می شود.

    برای گلدوزی با دست روی شال، می توان از دوخت های برجسته یا ساده استفاده کرد که در تصویر فوق نمونه این دو دوخت را می توانید ببینید. همان طور که مشاهده می کنید هر کدام از این دوخت ها(دوخت ساده، برجسته) زیبایی و جلوه خاص خود را دارند.

    گلدوزی با دست را می توان بر روی حاشیه های شال یا قسمت پایین و یا روی تمام سطح شال انجام داد. برای شروع کار ابتدا طرح مناسب و مورد نظر خود را که بهتر است ساده باشد را روی شال یا روسری خود بکشید و شروع به دوخت کنید.

    همچنین باید به این نکته توجه و دقت داشته باشید که نخی را که استفاده می کنید ، رنگ پس ندهد برای این کار کافیست کمی نخ را با آب مرطوب کنید، تا مطمئن شوید و سپس شروع به دوخت اثر هنری خود کنید.

    گلدوزی روی شال

    گلدوزی با دست روی شلوار بیشتر در چه قسمت هایی استفاده می شود؟

    شلوارها معمولا طرح وشکل ساده ای دارند اما با گلدوزی بر روی انواع شلوار مخصوصا شلوار های جین می توانید زیبایی خیره کننده ای را به آن ببخشید.

    گلدوزی با دست روی شلوار را می توان در قسمت های مختلف آن مانند روی جیب، زانو، پاچه شلوار و… طرح های ساده و زیبایی را بدوزید و از نتیجه آن شگفت زده شوید.

    گلدوزی با دست روی شلوار

    بیشتر از چه طرح هایی برای گلدوزی با دست روی لباس استفاده می شود؟

    برای گلدوزی با دست دوخت ها و طرح های متنوع زیادی وجود دارد اما برای گلدوزی باید دوخت های ابتدایی را که عبارت اند از دوخت بخیه ساده، شلال ساده، گره فرانسوی، ساقه دوزی، زنجیره و دیگر دوخت های پایه را بلد باشید و گلدوزی روی پارچه ساده را انجام دهید.

    چنان چه شما با این دوخت ها آشنایی دارید می توانید به سادگی یک طرح زیبا را خلق کنید. یاد گیری این دوخت ها نیز بسیار ساده و راحت می باشد تنها با کمی تمرین و دقت می توانید این دوخت ها را یاد بگیرید. برای این منظور می تواند در دوره های مجازی آموزش گلدوزی سایت دوزی گل شرکت کنید.

    روش های مختلفی برای دوخت گل، برگ و ساقه وجود دارد به طور مثال دوخت گل رز برزیلی، رز عنکبوتی، گره فرانسوی که تمامی این موارد طرح ها و دوخت های مختلفی برای گلدوزی با دست هستند وجود دارد.

    گلدوزی با دست روی شلوار

     

    آموزش گلدوزی روی لباس: انتقال طرح

    پس از در دست گرفتن نخ و سوزن، ما در این آموزش گلدوزی روی لباس بادست به شما خواهیم گفت که در قدم اول نیازمند به یک ابزار برای انتقال طرح خود بر روی لباس موردنظر هستید. این کار با استفاده از شابلون و یا کاربن امکان‌پذیر است. همچنین شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از یک مداد، طرح موردعلاقه خود را بر روی پارچه لباس منتقل کنید. به همین دلیل است که خرید وسایل گلدوزی مانند خرید سوزن گلدوزی و پارچه بسیار اهمیت دارد.

    الگوی خود را چاپ کرده و برش دهید و بر روی نقطه‌ای که می‌خواهید بدوزید قرار دهید.

    کارگاه گلدوزی خود را دور طرح قرار دهید و پارچه را محکم بکشید.

    اکنون، شما آماده دوخت گلدوزی بر روی لباس موردنظر خود هستید!

    اطمینان حاصل کنید که همه گره‌های شما محکم هستند حتی با استفاده از ایجاد دو یا سه گره در انتهای قسمت‌های مختلف طرح خود، طرح خود را به‌گونه‌ای تثبیت کنید که بدانید در هنگام استفاده از لباس و همچنین شست‌وشو، دوخت شما بر روی پارچه جدا نخواهد شد.

    در این مرحله از اموزش گلدوزی روی لباس بادست وقتی الگو را تمام کردید، به‌سادگی آن را زیر آب خنک بگذارید تا اگر با استفاده از الگو و مداد طرحی که به‌منظور پیش زمینه بر روی آن ایجاد کرده بودید، پاک شود و تنها طرح گلدوزی شما بر روی لباس مورد نظر، باشد.

    لباس با گلدوزی که خود بر روی آن انجام داده اید، آماده است.

    گلدوزی روی لباس

    آموزش گلدوزی با دست روی لباس را چگونه می توان فرا گرفت؟

    برای آموزش گلدوزی با دست روی لباس راه های زیادی وجود دارد که به شما برای یادگیری این هنر زیبا کمک می کند. همچنین یادگیری گلدوزی با دست کار سختی نیست و شما در خانه تنها با کمی جستجو در اینترنت ویدئو ها و ایده های مختلفی را می توانید بیابید.

    تنها با دیدن کلیپ های و فیلم های آموزشی و تمرین و تکرار در این کار می توانید گلدوزی را شروع کنید و یا اینکه می توانید با شرکت در کلاس های آموزشی و یا خرید کتاب گلدوزی به یادگیری این هنر زیبا و کاربردی بپردازید. این نکته را فراموش نکنید که با شرکت در دوره های آموزشی ، گلدوزی شما بسیار حرفه ای جلوه خواهد کرد چرا که این هنر را به صورت اساسی یاد گرفته اید. و به همین دلیل می توانید از طریق گلدوزی کسب درآمد هم بکنید. یکی از بهترین دوره ها آموزش گلدوزی، دوره های مجازی می باشد که سایت دوزی گل برگزار کننده آن است.

    آموزش گلدوزی روی لباس

    لوازم مورد نیاز برای آموزش گلدوزی روی لباس با دست

    جهت آموزش گلدوزی روی لباس با دست و انجام آن به شما خواهیم گفت که به چه ابزارهایی نیاز خواهید داشت تا با بالاترین کیفیت ممکن برای گلدوزی بر روی لباس‌های مختلف خود اقدام فرمایید.

    لوازم مورد نیاز گلدوزی روی لباس شامل موارد زیر می شود:

    کارگاه گلدوزی

    یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین ابزاری که به منظور گلدوزی بر روی لباس نیازمند هستید چیزی نیست جز کارگاه گلدوزی. استفاده از کارگاه گلدوزی سبب می‌شود تا هنگام دوخت، پارچه محکم بر سر جای خود قرار گیرد تا دقیق‌ترین و زیباترین طرح ممکن بر روی لباس شما ایجاد شود.

    سوزن گلدوزی

    شما برای آموزش گلدوزی روی انواع لباس به سوزن‌های مختلفی با اندازه‌های گوناگون نیازمند هستید تا با توجه به نوع نخی که از آن استفاده می کنید، بتوانید نخ را از درون آن عبور دهید. البته توجه داشته باشید که سوزن شما بیش از حد نباید نازک باشد تا هنگام گلدوزی چروک بر روی آن ایجاد نشود؛ همچنین دقت داشته باشید که استفاده از سوزن بیش از حد ضخیم سبب آسیب رسیدن به لباس شما خواهد شد. پس بهتر است سوزنی را انتخاب کنید که دارای مناسب‌ترین سایز نسبت به پارچه لباس شما باشد. برای اینکه بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش کار با سوزن پانچ را مطالعه کنید.

    نخ گلدوزی

    نخ گلدوزی انواع مختلفی دارد و شما می‌توانید با توجه به طرح موردنظر و همچنین رنگ‌بندی طرح خود، نخ گلدوزی مناسب را انتخاب کنید و کار گلدوزی خود را بر روی لباس آغاز نمایید.

    قیچی

    قیچی یکی دیگر از مهم‌ترین ابزاری به شمار می‌آید که به‌منظور گلدوزی بر روی لباس نیازمند به آن هستید، برای مثال با استفاده از قیچی می‌توانید اضافه نخ‌ها را بچینید.

    ما در دوزی گل تمامی مراحل آموزش گلدوزی با دست روی لباس را برای شما کاربران گرامی و خوش‌ذوق شرح دادیم تا بتوانید با استفاده از این آموزش‌ها طرح خود را بر روی لباس موردنظر با استفاده از هنر گلدوزی، پیاده‌سازی کنید. شما ممکن است در یک یا دو بار اول به دلیل اینکه هنوز با شیوه کار آشنایی ندارید و در مرحله آموزش گلدوزی با دست روی لباس هستید، دچار اشتباه شوید پس بهتر است قبل از ایجاد طرح بر روی لباس، طرح موردنظر را بر روی یک پارچه مشابه انجام دهید.