X
سبد خرید
0
جمع کل
تکمیل سفارش
{ ارسال سفارشات روزهای یکشنبه و سه شنبه }
بستن

گلدوزی برزیلی پیشرفته – آموزش پیشرفته گلدوزی برزیلی

فهرست مقاله

گلدوزی برزیلی پیشرفته نوعی گلدوزی سطح برجسته با دست است که در آن به جای پنبه یا پشم از نخ ابریشم مصنوعی برای ایجاد دوخت برجسته استفاده می‌شود. به همین دلیل با نام «گلدوزی برزیلی برجسته» هم شناخته می‌شود. در این نوع گلدوزی دوخت به صورت صاف و مسطح روی پارچه قرار نمی‌گیرد و گلدوزی با بافت بسیار بالا و دارای بعد است که از انواع گره‌ها برای ایجاد طرح‌های گل استفاده می‌شود.

آموزش گلدوزی گل برزیلی پیشرفته

آموزش گلدوزی گل برزیلی برجسته در واقع یادگیری و ابتکار ترکیب دوخت‌های متنوع کنار هم است. الگوهای گلدوزی گل برزیلی برجسته معمولاً شامل گل‌هایی است که با استفاده از دوخت‌های گره‌خورده شکل زیبایی به خود می‌گیرند. نخ ابریشم مصنوعی که درخشندگی بالایی دارد، کشیدن سوزن را از بین گره‌های پیچیده آسان می‌کند.

آموزش گلدوزی برزیلی پیشرفته

با «آموزش گلدوزی برزیلی پیشرفته» که شکلی زیبا از هنر سوزن دوزی است، انواع گلدوزی برزیلی را به صورت پیشرفته فرا خواهید گرفت و خواهید دید که حتی اشتباهات شما هم معمولا زیبا به نظر می رسند. اگرچه بسیاری از دوخت‌ها در انواع دیگر گلدوزی هم استفاده می‌شوند، ولی تکنیک مورد استفاده برای ایجاد آنها در اینجا کمی متفاوت است. این تفاوت به دلیل روشی است که جهت ساخت نخ ابریشم مصنوعی استفاده می‌شود.

برای مثال، وقتی‌که لایه‌های الیاف در یک رشته ترکیب می‌شوند، نخ پنبه‌ای از پیچش S استفاده می‌کند. در نوعی دوخت، نخ در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخانید و در نوعی دیگر خلاف جهت عقربه‌های ساعت. هنگام ایجاد گره‌های گلدوزی برزیلی پیشرفته که به آن برجسته هم گفته می شود، باید نخ را بر خلاف جهتی که در سایر انواع گلدوزی استفاده می‌شود، روی سوزن بپیچید. در غیر این صورت الیاف نخ از هم باز می‌شوند و بخیه‌ها و گره‌های حاصله را نامرتب می‌کنند.

آموزش گلدوزی برزیلی از ابتدا به صورت جامع و گام به گام

آموزش گلدوزی برزیلی برجسته

انواع دوخت‌های مورد نیاز در آموزش گلدوزی برزیلی برجسته

دوخت‌هایی که معمولاً در گلدوزی برزیلی پیشرفته (برجسته) استفاده می‌شوند شامل دوخت‌های شمش، سوراخ دکمه‌ای، کوچینگ، بارانی، فرانسوی (پیستیل) و تقریباً هر دوختی است که می‌توان از آن برای تولید عناصر گلدار استفاده کرد. بخیه‌های دیگر مانند بخیه‌های پر، ساقه و برگ اغلب جهت تکمیل و ایجاد تنوع بیشتر در کار استفاده می‌شوند.

دوخت شمش: این دوخت در گلدوزی برزیلی پیشرفته بهتر است با سوزن میلینرز کار شود.

  1. از نقطه A شروع کنید و نخ را از داخل بکشید. سوزن را در نقطه B وارد کنید و در A به سمت عقب بیاورید، اما سوزن را از پارچه بیرون نکشید.
  2. اگر از نخ پیچشی برزیلی Z استفاده می‌کنید، سوزن را با نخ در جهت عقربه‌های ساعت و اگر از نخ پیچشی پنبه‌ای استفاده می‌کنید، در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بپیچید. پیچ‌های‌ (Wrap) دور سوزن باید حداقل با فضای بین A و B یا حلقه‌ای که بالای پارچه قرار دارد، یکسان باشد.
  3. به آرامی با یک دست پیچ‌ها را نگه دارید و با دست دیگر سوزن را از داخل آن بکشید. نخ را در یک حرکت رو به بالا بکشید تا جایی که شمش‌ها تقریباً به پارچه نزدیک شوند. پیچ‌ها را با نوک سوزن خود صاف کنید و آنها را زیر نخ اصلی قرار دهید. اکنون نخ را به سمت B بکشید. در نهایت، بخیه را با پایین آوردن سوزن و بیرون آوردن از نقطه B کامل کنید.

دوخت سوراخ دکمه‌ای: سوزن میلینرز برای این دوخت، بهترین انتخاب است.

  1. در این بخش از آموزش گلدوزی برزیلی برجسته برای شروع کار با این نوع دوخت، باید نخ را در نقطه A بالا و بیرون بیایید. از نقطه B به داخل بروید و در A پشتیبان بگیرید، اما سوزن را دقیقاً در پارچه بگذارید.
  2. نخ را در چند میلی‌متری A با دست راست خود بگیرید. انگشت اشاره چپ خود را در بالای نخ قرار دهید و آن را به سمت پایین بچرخانید و دور نخ یک حلقه پیچ خورده درست کنید. حلقه را روی انتهای سوزن بیندازید و آن را به پایین بکشید. به چرخاندن حلقه‌ها و انداختن آنها روی سوزن ادامه دهید تا به تعداد دلخواه برسید.
  3. انتهای نخ را یک بار در جهت عقربه‌های ساعت پشت سوزن بپیچید. حلقه‌ها را نگه دارید و سوزن را از داخل پارچه و حلقه‌ها به حدی بکشید که نخ و حلقه‌ها محکم شوند. سوزن را پایین بیاورید و از B خارج کنید.

دوخت سوراخ دکمه ای پیشرفته و برجسته

دوخت کوچینگ

در گلدوزی برزیلی پیشرفته که به آن گلدوزی برزیلی برجسته هم گفته می شود، برای ایجاد خطوط ظریف اغلب از دوخت کوچینگ استفاده می­شود. با استفاده از یکی از نخ‌های خیلی ظریف، از نقطه A بالا و در B پایین بیایید از نقطه C شروع کنید، در D پایین، در E بالا و در F پایین بروید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که نخ محکم در امتداد خط الگو قرار گیرد.

دوخت بارانی: بهتر است از سوزن میلینرز یا دارنر برای این دوخت استفاده شود.

در این بخش از آموزش گلدوزی برزیلی پیشرفته با نوع دوخت بارانی باید نخ و سوزن را باز کنید. پارچه را روی کوسن قرار دهید و سوزن را نزدیک نخ و داخل بالشتک فرو کنید. چشم سوزن در بالا قرار خواهد گرفت.

تعداد دلخواه حلقه‌ روی سوراخ سوزن ایجاد کنید. این دوخت‌ها می‌توانند ساده، بالا به پایین یا شل باشد. دوخت سوراخ دکمه‌ای ساده باعث ایجاد دوخت بارانی مارپیچی و دوخت رو به پایین سبب ایجاد دوخت بارانی محکم می‌شود. سوزن را نخ کنید و دم نخ را از حلقه‌ها و پارچه بیرون بکشید. فقط به اندازه‌ای که می‌خواهید محکم بکشید. در آخر نخ را گره بزنید.

دوخت پیستیل یا گره فرانسوی دم دراز

با نگه داشتن نخ، سوزن را 2-3 بار در جهت عقربه‌های ساعت بپیچید. در صورت تمایل می‌توانید از گره کولونیال هم استفاده کنید. سوزن را به نقطه B وارد کنید. نخ را محکم نگه دارید و سوزن را در B پایین ببرید تا دوخت گلدوزی برزیلی پیشرفته (برجسته) شما به اتمام برسد.

دوخت ساقه

در دوخت گلدوزی برزیلی برجسته، استفاده از نخ‌های گلدوزی برزیلی تاب‌خورده Z، دوخت ساقه را بالای خط قرار می‌دهد. اگر نخ را زیر خط دوخت نگه دارید، شبیه خط صاف خواهد شد. دوخت ساقه بیشتر ظاهری شبیه به طناب پیچ خورده دارد. پس از کوک جبرانی کوتاه، هر دوخت 2 فاصله به سمت راست و 1 فاصله به عقب حرکت می‌کند.

دوخت برگ:

برای انجام دوخت برگ به روش گلدوزی برزیلی پیشرفته، گره را درون برگ محکم کنید و در A و نوک برگ بالا بیایید. در B، حدود 3 سانتی‌متر از نوک پایین بروید. از سمت چپ و راست نوک به طور متناوب کار کنید و همچنان در رگبرگ‌ها به پایین برگردید، اما بخیه‌ها را به سمت پایین برگ و همچنین به سمت پایین لبه‌ها ادامه دهید.

کلام آخر

گلدوزی برزیلی پیشرفته نوعی گلدوزی سطح برجسته است که با دست و با استفاده از نخ ابریشم مصنوعی انجام می‌شود. دستتان در ترکیب طرح‌های مختلف در این نوع گلدوزی باز است و می‌توانید با ابتکار خود دست به خلق آثاری زیبا بزنید. با آموزش گلدوزی برزیلی پیشرفته بهمراه خلاقیت می‌توانید به دنیای مرده نخ‌ها و پارچه‌ها جان ببخشید. یکی از دلایل زیبایی خیره‌کننده در این نوع گلدوزی بُعد داشتن دوخت‌های آن است.

دوخت‌هایی که در این مقاله از دوزی گل به آموزش آن پرداختیم عبارت بودند از: دوخت‌های شمش، سوراخ دکمه‌ای، کوچینگ، بارانی، فرانسوی (پیستیل)، ساقه و برگ. که هریک به نوبه خود می‌تواند به خلق تنوع در کارهای شما کمک کند.

برای ارسال دیدگاه اول باید ثبت نام یا ورود انجام دهید.