X
سبد خرید
0
جمع کل
تکمیل سفارش
{ ارسال سفارشات روزهای یکشنبه و سه شنبه }
بستن

آشنایی با هنر کچه دوزی

فهرست مقاله

کچه دوزی یکی از بروزترین و جذاب ترین هنرهای امروزی است. کچه دوزی الگو و قوانین خاصی ندارد و برای شروع آن تنها نیاز به خلاقیت بالا دارید. در هنر کچه دوزی با خلاقیت بالا و ذوق هنری می توانید آثار خارق العاده ای را خلق کنید. برای آشنایی با هنر کچه دوزی در ادامه این مقاله با ما همراه شوید.

کچه دوزی چیست؟

به صورت کلی کچه به پارچه سنتی‌ای گفته می شود که از پشم گوسفند درست می شود. الیاف کچه طبق فرآیند حرارت داده شدن، فشرده سازی و جوش دادن الیاف تولید می شود.

کچه به عنوان قدیمی ترین شکل پارچه در صنعت پارچه بافی شناخته شده است و ساختار بسیار محکم با قدمت طولانی دارد. در بسیاری از مناطق جهان از کچه به عنوان ماده اولیه صنعت پوشاک، فرش، کفش و حتی چادر و سایر موارد استفاده می شود.

آشنایی با هنر کچه دوزی

تفاوت کچه دوزی و نمد دوزی چیست؟

هنر کچه دوزی بسیار نزدیک به نمد دوزی است، تنها با این تفاوت که در هنر نمد دوزی فرد با پارچه هایی سر و کار دارد که از الیاف ساخته شده و فشرده شده هستند، اما در هنر کچه دوزی فرد به واسطه سوزن زدن الیاف و بهم تاباندن و فشرده سازی الیاف کچه آثار جدیدی را خلق می کند.

وسایل کچه دوزی چیست؟ (ابزارها و کاربرد آن ها در کچه دوزی)

برای ورود به هنر کچه دوزی، اولین قدم آشنایی با هنر کچه دوزی و خرید ابزارها و وسایل کچه دوزی است. برخی از وسایل مورد نیاز برای شروع فعالیت کچه دوزی عبارت است از:

1- سوزن های کچه دوزی:

یکی از ضروری ترین ابزار هنر کچه دوزی، سوزن است. می توانید متناسب با قسمت مورد نظری که می خواهید الیاف آن را سوزن بزنید، نوع سوزن را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید که آیا برای طرح مورد نظر شما انتخاب یک سوزن مخصوص کافی است و یا اینکه به سوزن های متفاوتی نیاز دارید. به عنوان مثال، اگر قصد کار کردن بر روی قسمت های کوچک لباس مانند یقه را دارید می توانید از سوزن تکی کچه استفاده کنید و برعکس، اگر می خواهید بر روی محدوده بزرگ ترین از لباس یا پارچه کار کنید بهتر است از یک دسته سوزن کچه دوزی استفاده کنید.

2- الیاف کچه دوزی:

ماده اولیه کچه دوزی الیافت های رنگارنگ و زیبا به حساب می آیند. الیاف های کچه دوزی در طرح ها و رنگ های متفاوتی در بازار موجود است و شما می توانید طبق با طرح مورد نظر خود رنگ و طرح متناسب با آن را انتخاب کنید. جالب است بدانید که الیاف های کچه دوزی همانند نخ یا پارچه، دارای خاصیت های متفاوتی هستند، به همین خاطر هر کدام از این الیاف ها برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال از الیاف های کچه دوزی می توانید در کارهای هنری متفاوتی همچون دکوراسیون منزل، لباس های مدرن و فشن و سایر موارد استفاده کنید. دوخت، برش، چسب و تزئین روی پارچه های کچه بسیار زیبا و آسان است.

3- پد نمدی:

پد نمدی، به خودی خود سبب جلوگیری از شکستن سوزن های شما می شود و یک سطح کاملا محکم است. استفاده از این پدها ضروری نیست و می توانید به جای آن ها از ابر ضخیم و یا حتی اسفنج نیز استفاده کنید. البته یکی از معایب استفاده از اسفنج یا ابر به جای پد نمدی این است که پس از مدتی خراب می شود و نیاز است تا نوع جدید آن تهیه شود. پدهای نمدی موجود در بازار ارزان هستند و عموما در خرازی ها یا فروشگاه های لوازم سنتی پیدا می شوند. اگر به صورت حرفه ای مشغول به انجام این کار شده اید، حتما پد نمدی را نیز تهیه کنید.

4- قیچی یا کاتر:

انواع متفاوتی از قیچی و کاتر در بازار وجود دارد و کسی که هنر کچه دوزی را شروع می کند، هیچ محدودیتی در انتخاب نوع قیچی و یا کاتر ندارد. هر نوع کاتر یا قیچی مناسب کچه دوزی است و تنها باید به این نکته توجه شود که اگر از کاترهای فلزی به جای کاترهای پلاستیکی استفاده می کنید، باید مراقب شکسته نشدن سوزن کچه دوزی خود باشید، چرا که این سوزن ها بسیار نازک و شکننده هستند. شما می توانید این وسایل را از خرازی آنلاین تهیه و برای این هنر جذاب استفاده کنید.

5- محافظ انگشت:

استفاده از محافظ انگشت شاید ضروری نباشد اما لازم است. چرا که سوزن های کچه دوزی بسیار تیز و برنده هستند و شما در کچه دوزی مدام در حال کار با این سوزن های تیز هستید، پس درصد آسیب رسیدن به انگشتانتان بالا خواهد بود. با خرید یک محافظ انگشت می توانید تا حد زیادی از آسیب رسیدن به انگشتان خود در هنگام کچه دوزی محافظت کنید.

کچه دوزی چه کاربردهایی دارد؟

کچه دوزی چه کاربردهایی دارد؟

کچه دوزی یک انتخاب بسیار مناسب برای کسانی است که به ساخت وسایل هنری بسیار علاقه دارند، علاوه بر این کچه دوزی یک هنر بسیار کاربردی و درآمدزا نیز است. اگر کچه دوزی را به خوبی بلد باشید، می توانید هر سطحی از پارچه را با الیاف کچه دوزی تزئین کنید و به آن جلوه خاصی ببخشید. از کچه دوزی می توان در تزئین انواع لباس های مجلسی، لباس های بافتنی، مانتو، لباس های کودک و نوجوان، شال، کفش، کیف و حتی تزئین پارچه نمدی استفاده کرد. علاوه بر این ها از کچه دوزی می توان در تولید و ساخت انواع عروسک های مختلف مانند عروسک های روسی بهره‌مند شد. عموما در صنعت عروسک سازی از کچه دوزی برای موها یا لباس عروسک ها استفاده می شود.

یکی دیگر از موارد مصرف کچه دوزی، تزئین و ساخت دکوراسیون منزل توسط الیافت های کچه است. شما می توانید از کچه دوزی برای تزئین انواع ست لحاف و تشک و همچنین لوازمی چون زیر لیوانی، کوسن، گلدان، زیر بشقابیف جای لوازم آرایش، جامدادی و سایر موارد استفاده کنید.

سخن پایانی

کچه دوزی یکی از هنرهای پرطرفدار و با اصالت در میان ایرانیان و حتی جهانیان است و کمترین تمدنی وجود دارد که از آن استفاده نکرده باشد. همچنین کچه دوزی در جایگاه یک هنر پرکاربرد، از دیرباز مورد توجه و استقبال بانوان بوده است. در این مقاله سعی بر آن بود تا شما را با هنر کچه دوزی بیشتر آشنا کنیم. همچنین در این مقاله انواع ابزارهای مورد نیاز برای شروع هنر کچه دوزی و کاربردهای آن معرفی شد که می توانید به راحتی با مراجعه به وب سایت دوزی گل آن را مشاهده و خریداری کنید.

برای ارسال دیدگاه اول باید ثبت نام یا ورود انجام دهید.