X
سبد خرید
0
جمع کل
تکمیل سفارش
{ ارسال سفارشات روزهای دوشنبه و چهارشنبه }
بستن

گلدوزی برزیلی – آموزش گلدوزی برزیلی

فهرست مقاله

    گلدوزی برزیلی نوعی گلدوزی بسیار رنگارنگ است که در آن از دوخت‌های متنوع و سنتی گلدوزی جهت خلق طرح‌های گل استفاده می‌شود. در این سبک گلدوزی طرح‌های گل دارای بعد و با نخ‌های بسیار براق کار می‌شود تا آثار هنری خیره‌کننده‌ای ساخته شود. شادابی رنگ‌های به کار رفته در این گلدوزی و دوخت‌های برجسته از مهمترین ویژگی‌های این کار است. تفاوت اصلی گلدوزی برزیلی با انواع دیگر، استفاده از نخ ریون است.

    در‌حالی‌که انواع مختلف گلدوزی عمدتاً از پنبه یا پشم استفاده می‌کنند، گلدوزی برزیلی از الیاف مصنوعی استفاده می‌کند که در بین تولیدکنندگان محبوبیت دارد. در این نوع گلدوزی، نخ در جهت عقربه‌های ساعت به دور سوزن پیچیده می‌شود که به آن تاب Z هم می‌گویند، به جای پیچش در خلاف جهت عقربه‌های ساعت، یا پیچ S، که نمونه‌ای از گلدوزی‌های پنبه‌ای یا پشمی است. در این مقاله قرار است آموزش گلدوزی برزیلی از ابتدا را با هم یاد بگیریم.

    گلدوزی برزیلی در ایران

    گلدوزی یکی از هنرهایی است که در کشور ایران طرفداران زیادی دارد. یکی از جذاب‌ترین انواع دوخت های گلدوزی در گلدوزی برزیلی دیده می‌شود. با استفاده از گلدوزی برزیلی، طرح گل‌های گوناگون و رنگارنگ روی انواع پارچه‌ها دوخته می‌شوند. در گلدوزی برزیلی شما  می‌توانید با دست و وسایل اندکی طرح‌های زیبا و متفاوتی را روی لباس، روبالشتی، روتختی و غیره اجرا کنید.

    گلدوزی برزیلی با دست

    در گلدوزی برزیلی از انواع نخ های برجسته جهت خلق طرح‌های زیبا و متنوع استفاده می‌شوند. الگوهای گلدوزی برزیلی از طریق تکنیک‌های خاص دوخت به دست می‌آید. درصد زیادی از گلدوزی‌ها روی پارچه ریون بر پایه دوخت‌های گره‌دار است که در آن نخ به‌صورت حلقه‌دار به دور خود می‌پیچد. گره فرانسوی در گلدوزی و گره شمش دو نمونه از این دست هستند. مخصوصاً هنگام کار با ابریشم مصنوعی، گره‌هایی هم  باید در انتهای نخ‌ها بسته شود تا از باز شدن آن جلوگیری شود. بخیه‌های سوراخ دکمه‌ای با حلقه‌های برجسته هم  ترجیح داده می‌شوند. گلدوزی برزیلی فضایی فراهم می‌کند که هر دوخت مستقل است و به دوخت دیگری متکی نیست.

    گلدوزی برزیلی مبتدی و ابزارهای لازم برای آن

    برای یادگیری انواع صنایع دستی به ابزار خاصی نیاز است، گلدوزی برزیلی هم از این قاعده مستثنی نیست. ابزاری که برای آموزش گلدوزی برزیلی استفاده می شود به راحتی در دسترس هستند؛ از همین رو شما می‌توانید در خانه به آموزش این هنر دستی بپردازید. در ادامه قرار بر این است تا کلاس آموزش گلدوزی برزیلی مبتدی را داشته باشیم تا شما بتوانید در منزل این کار را انجام دهید. در مرحله اول بایستی با لوازم و ابزار این کار آشنا شوید.

    • نخ ابریشمی شماره 6 و 9 (می‌توانید به عنوان جایگزین از نخ کتان هم استفاده کنید)
    • سوزن مخصوص دوخت برزیلی با طولی بلند و سوراخی بزرگ
    • پارچه ریون، مخمل، نخی یا ساتن (این نمونه جنس پارچه بسیار مناسب هستند؛ اما به هرحال می توانید از جنس‌های دیگر هم استفاده کنید)
    • کاربن
    • قیچی
    • کارگاه گلدوزی (جهت ثابت نگه داشتن پارچه برای اجرای طرح)
    • لایی چسب کاغذی
    • خودکار و یا مداد پاک شونده

    آموزش گلدوزی برزیلی مبتدی

    چه پارچه ای در گلدوزی برزیلی استفاده می‌شود؟

    گلدوزی برزیلی را روی هر نوع پارچه‌ از پنبه‌ای تا بافتنی یا جین می‌توان انجام داد. استفاده از این گلدوزی روی پارچه ابریشم سفید می‌تواند بسیار درخشان به نظر برسد. قبل از شروع گلدوزی برای ثابت نگه داشتن پارچه و استحکام بیشتر طرح حتما از کارگاه گلدوزی استفاده کنید.

    استفاده از چه نخی در گلدوزی برزیلی بهتر است؟

    برای دوخت‌های مورد استفاده در گلدوزی برزیلی می‌توانید از نخ ابریشم مصنوعی یا ریون براق یا نخ پنبه‌ای پرل کمتر براق استفاده کنید و استفاده از نخ ریون زیبایی بیشتر به طرح می‌دهد. طراحی و انجام این کار گلدوزی بسیار آسان است زیرا حتی نیازی به طراحی رسمی ندارید. فقط در فضای طراحی با بخیه های بعدی به شکل طرح پر شده است.

    کلام آخر

    در گلدوزی برزیلی هیچ قانونی وجود  ندارد و در دوزی گل آموزش گلدوزی برزیلی از ابتدا انجام می شود. بر سوزن و نخ خود مسلط شوید تا دنیایی از احساسات را بیان کنید و از آن برای اضافه کردن یک پیچ و تاب تزئینی به وسایل یا لباس استفاده کنید. خلاقیت جزء مهمی از گلدوزی برزیلی است. به طور کلی در دوخت‌ها ابتدا یک طرح کلی ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، در طرح گیاه، ابتدا برگها و شاخه‌های بیرونی مشخص می‌شوند، سپس گل‌ها و سایر طرح‌های ظریف با جزئیات بیشتر اضافه خواهند شد. زمانی‌که طرح از ابتدا روی پارچه ایجاد می‌شود، با دوخت‌های متنوع می‌توانید زیبایی کار خود را چندین برابر کنید.

    برای ارسال دیدگاه اول باید ثبت نام یا ورود انجام دهید.