X
سبد خرید
0
جمع کل
تکمیل سفارش
{ ارسال سفارشات روزهای دوشنبه و چهارشنبه }
بستن

انواع چسب های حرارتی گلدوزی و کاربرد آن ‌ها

فهرست مقاله

    چسب های حرارتی گلدوزی انواع مختلفی در بازار دارد و ممکن است در انتخاب نوع مناسب آن دچار تردید شوید. انتخاب چسب مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن‌ها موردی است که از چسب روی آن استفاده می‌کنید. چسب حرارتی گلدوزی یا چسب تفنگی یک انتخاب رایج است اما برای برخی کاربری‌ها گزینه مناسبی نیست. چسب حرارتی گلدوزی با استفاده از یک دستگاه دیگر که به اصطلاح تفنگ چسب حرارتی نامیده شده است، آماده استفاده می‌شود. این چسب در حالت جامد و قبل از حرارت دیدن مانند یک لوله است که چسبندگی ندارد. چسب حرارتی گلدوزی، بجز برای گلدوزی کاربردهای بسیار دیگری نیز دارد که ما در این مقاله سعی کردیم به شما انواع چسب های حرارتی گلدوزی و کاربرد آن ها را توضیح دهیم.

    انواع چسب های حرارتی گلدوزی

    چسب های حرارتی گلدوزی چگونه به عنوان یک چسب عمل می کنند؟

    چسب های حرارتی گلدوزی فاقد حلال یا آب است. از پلیمرهای ترموپلاستیک ترکیب شده با موم، چسباننده‌ها و موبیلایزرها ساخته شده است تا به پلیمرها قدرت چسبندگی زیادی بدهد. این فرآیند به این معنی است که چسب حرارتی در دماهای بالا چسبناک و قابل استفاده می‌شود و زمانی که سرد می‌شود دوباره جامد می‌شود، بنابراین اقلام و اجسام مختلف را با سرعت بسیار بالایی به هم می‌چسبانند. به همین دلیل باید به هنگام کار با آن به شدت مراقب باشید و سرعت عمل بالایی را در استفاده از چسب های حرارتی گلدوزی در دستور کار خود قرار دهید.

    چسب های حرارتی گلدوزی اساساً پلاستیکی هستند (به طور دقیق، پلیمرهای ترموپلاستیک) که در دماهای بالا ذوب می‌شوند و در طی سرد شدن مجدداً جامد می‌شوند تا پیوندهای قوی ایجاد کنند. بزرگترین نقطه قوت آن تطبیق پذیری آن است. پلیمر پایه را می‌توان با مواد دیگر اصلاح کرد تا خواص آن را برای اتصال طیف گسترده‌ای از مواد در صدها کاربرد تجاری و خانگی سفارشی کند.

    انواع چسب حرارتی به چه سطوحی نمی‌چسبد؟

    انواع چسب های حرارتی گلدوزی به سطوح بسیار صاف مانند فلز، سیلیکون، وینیل یا پی وی سی، موم یا سطوح چرب و مرطوب نمی‌چسبد. چسب حرارتی گلدوزی می‌تواند برای سطوح زبر مانند پارچه ایده‌آل باشد، زیرا چسب حرارتی می‌تواند شکاف‌های کوچک را پر کند و همانطور که جامد می‌شود به طور موثرتری به سطوح می‌چسبد. البته ناگفته نماند اثر بخشی این چسب‌ها به کیفیت چسب حرارتی مورد استفاده نیز بستگی دارد.

    کاربرد چسب حرارتی چیست؟

    امروزه چسب‌های مختلفی با کاربردها متفاوتی در بازار وجود دارد و هر کس می‌تواند با توجه به نیاز خود مدل مناسب را انتخاب کند. چسب حرارتی گلدوزی یا تفنگی را احتمالا در برنامه‌های تلویزیونی به هنگام درست کردن کاردستی دیده‌اید، اما ساخت کاردستی تنها کاربرد چسب های حرارتی نیست. در ادامه به بررسی مواردی که در آن چسب‌های حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌پردازیم:

    استفاده از چسب حرارتی برای پارچه

    چسب حرارتی می‌تواند پارچه را به خوبی نگه دارد زیرا سطح ناصافی دارد. با این حال، ممکن است پارچه شما را زبرتر کند. علاوه بر این، همه انواع پارچه‌ها به چسب‌های مختلف واکنش یکسان نشان نمی‌دهند. به عنوان مثال، ممکن است به دلیل واکنش پارچه به گرما، نخواهید از چسب حرارتی روی پلی استر استفاده کنید. از طرف دیگر، چسب حرارتی پارچه اغلب انتخاب مناسبی برای پارچه‌های متقال یا تترون است.

    استفاده از چسب حرارتی برای پارچه

    استفاده از چسب حرارتی برای چوب

    شاید فکر کنید چسب چوب تنها چسب مناسب برای چوب است، اما برخی از چسب های حرارتی یا چسب های تفنگی نیز می‌توانند در برخی موارد بسیار خوب عمل کنند. در واقع، هر دو نوع چسب را می‌توان برای اتصالات چوبی بادوام ترکیب کرد.

    استفاده از چسب حرارتی برای شیشه

    در حالی که برخی از انواع چسب حرارتی می‌توانند به شیشه بچسبند، پیوند قوی ایجاد نمی‌کنند. ممکن است بخواهید نوع دیگری از چسب مانند اپوکسی را در اولویت استفاده قرار دهید.

    دستگاه چسب حرارتی چیست؟

    همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم چسب حرارتی به تنهایی قابل استفاده نیست. برای استفاده از آن به یک دستگاه چسب حرارتی یا تفنگ چسب حرارتی نیاز است. طرز استفاده از آن هم به این صورت است که چسب حرارتی جامد که به صورت استوانه‌ای باریک است در قسمت انتهایی تفنگ قرار می‌گیرد و با به برق زدن تفنگ چسب حرارتی کم کم تحت حرارت قرار می‌گیرد و به صورت مایع از تفنگ خارج شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    تفنگ چسب حرارتی مدل‌ها و قیمت های متفاوتی دارد. شما برای خرید بهترین تفنگ چسب حرارتی گلدوزی می‌توانید به سایت دوزی گل مراجعه کنید و به صورت آنلاین خرید خود را با مناسب‌ترین قیمت انجام دهید.

    عوامل تاثیر گذار بر استحکام چسب حرارتی گلدوزی

    دو عامل خارجی مهم که در استفاده از چسب حرارتی باید در نظر گرفته شود دما و وزن هستند. چسب های حرارتی گلدوزی در محیط‌های با گرمای زیاد یا سرد ایده آل نیست، به خصوص که چسب گرم در هوای سرد ممکن است بشکند. این دمای شکستن می‌تواند به چسب حرارتی خاصی که با آن کار می‌کنید بستگی دارد. بنابراین قبل از استفاده ارزش بررسی دارد.

    چسب حرارتی به ندرت برای کاربردهای با مقاومت بالا استفاده می‌شود. وزن دقیقی که می‌تواند تحمل کند به مواد و چسب مورد استفاده بستگی دارد. اما در کل برای چسباندن وسایل سنگین به یکدیگر مناسب نیست و بیشتر برای کارهای هنری مانند گلدوزی، ساخت ماکت و …. استفاده می‌شود.

    دستگاه چسب حرارتی چیست؟

    فواید استفاده از چسب حرارتی

    بیشتر چسب حرارتی به شکل میله‌های استوانه‌ای می‌باشند. از این میان، قطرهای نیم اینچ یا 7/16 اینچ رایج‌ترین هستند. با این حال، بسته به کاربرد خاص، چسب های حرارتی ممکن است به صورت تراشه، گلوله، مکعب یا بلوک برای استفاده در تجهیزات ساخته شوند. چسب حرارتی گلدوزی یا تفنگ چسب حرارتی کلید دار دارای مزایای منحصر به فردی نسبت به سایر چسب‌ها هستند که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

    • ماندگاری طولانی تفنگ چسب حرارتی و مقرون به صرفه بودن آن
    • ضایعات کم
    • بدون ترکیبات آلی فرار
    • خشک شدن سریع و بالا بردن سرعت کار
    • پس از چسبیدن، به راحتی قابل چسبیدن نیستند
    • قیمت پایین چسب حرارتی نسبت به سایر چسب‌ها
    • افزودنی های رنگی را می‌پذیرد تا با مواد در حال پیوند مطابقت داشته باشد.

    بهترین موارد استفاده از انواع چسب های حرارتی

    چسب های حرارتی یا چسب‌های تفنگی برای چسباندن انواع بیشتری از مواد نسبت به هر نوع چسب دیگری مناسب هستند. این چسب‌ها برای چساباندن یا استفاده روی

    • کاغذ
    • چوب
    • سرامیک
    • پلاستیک
    • پارچه ها

    مناسب هستند. اگر برای خرید چسب حرارتی گلدوزی یا تفنگ چسب حرارتی به دنبال یک راه سریع هستید و می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما برسد، سایت دوزی گل می‌تواند به شما کمک کند.

    برای ارسال دیدگاه اول باید ثبت نام یا ورود انجام دهید.