X
سبد خرید
0
جمع کل
تکمیل سفارش
{ سال نو مبارک، ارسال سفارشات ۷ فروردین ۱۴۰۳ }
بستن

کدام پارچه و نخ برای گلدوزی مناسب است؟

فهرست مقاله

گلدوزی یک هنر غنی و هیجان انگیز برای یادگیری است. درست مانند نقاشی، امکان نشان دادن خلاقیت و ایده‌های هیجان انگیز بی پایان هستند. اما به جای استفاده از رنگ، خلاقیت خود را با استفاده از پارچه و نخ گلدوزی بروز خواهید داد. اقلام گلدوزی شده یک هدیه عالی برای خانواده و دوستان هستند و حتی می توانید برای بچه ها یا نوه های خود یادگاری درست کنید.

در سطح بسیار ابتدایی گلدوزی به سادگی کشیدن یک طرح روی یک تکه پارچه و سپس دوختن روی آن است. شکل دوخت‌های مختلف باعث ایجاد تنوع در این هنر می‌شود.

بسیاری از افرادی که به تازگی این هنر را شروع کرده‌اند و مبتدی محسوب می‌شوند ممکن است دغدغه این موضوع را داشته باشند که کدام پارچه و نخ برای گلدوزی مناسب است. اولین چیزی که باید بدانید این است که می‌توانید با دست و به لطف فناوری، با ماشین نیز گلدوزی کنید. البته ما در این مقاله فقط انواع نخ و پارچه را که برای استفاده در هنر گلدوزی مناسب می‌باشند به شما معرفی می‌کنیم و وارد جزئیات مربوط به نحوه شروع این هنر نمی‌پردازیم. امیدواریم که برای شما مفید باشد.

پارچه و نخ مناسب برای گلدوزی

کدام نوع نخ برای گلدوزی مناسب است؟

سوال شما هم این است که کدام پارچه و نخ برای گلدوزی مناسب است؟ در این قسمت راجع به انواع نخ گلدوزی و معرفی بهترین آن می پردازیم. نخ های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها در هنر گلدوزی خود استفاده کنید، اما نخ با جنس پنبه رشته‌ای رایج‌ترین نوع آن است. گلدوزی با دست نیازی به تجهیزات یا لوازم پیچیده ندارد. می‌توانید این کار را با یک پارچه مناسب، نخ گلدوزی و یک سوزن مناسب انجام دهید. اما وقتی وارد دنیای گلدوزی می‌شوید، چیزهای بیشتری را کشف می‌کنید. چندین ابزار گلدوزی و پارچه و سوزن و نخ که روش گلدوزی شما را به کلی تغییر می‌دهند. از بین همه اینها، نخ ها بیشترین تفاوت را ایجاد می‌کند.

باید بدانید که اگر انواع نخ‌های گلدوزی موجود را بشناسید و بدانید کدام برای پروژه یا اثر هنری فعلی شما بهترین است، در کار تمام شده شما تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.

نخ گلدوزی پنبه‌ای

همانطور که در ابتدای این مبحث به آن اشاره کردیم، نخ گلدوزی پنبه‌ای محبوب‌ترین نخ مورد استفاده در این هنر است. پنبه رشته‌ای به صورت لوله‌ای در می‌آید و کل نخی که از کلاف جدا می‌شود به شش نخ مجزا و ظریف تقسیم می‌شود. هر یک از این نخ ها از دو لایه کوچکتر تشکیل شده است که به آرامی به هم می‌پیچند.

هر طول نخ دارای شش رشته است، بنابراین می توانید بسته به اینکه دوخت‌هایتان چقدر ضخیم باشد، از تعداد رشته‌های مختلفی استفاده کنید. هنگام گلدوزی با نخ پنبه‌ای، می‌توانید از هر تعداد رشته از یک تا شش رشته استفاده کنید. اگر از یک رشته نخ استفاده کنید، گلدوزی به دست آمده بسیار خوب خواهد بود. با اضافه کردن رشته ها، گلدوزی حاصل سنگین‌تر می‌شود. اگر با هر شش رشته دوخت گلدوزی بزنید، دوخت‌ها ضخیم‌تر و پرپشت‌تر می‌شوند.

تعداد رشته نخ‌هایی که برای گلدوزی انتخاب می‌کنید بستگی به ظاهری دارد که می‌خواهید به آن برسید. اگر می‌خواهید بافت و ابعاد بیشتری به دوخت خود اضافه کنید، می‌توانید این کار را به سادگی با استفاده از رشته‌های بیشتری در سوزن در یک زمان انجام دهید.

نخ گلدوزی ابریشمی

ابریشم پادشاه نخ‌های گلدوزی است. در بین تمام الیاف گلدوزی با دست، ابریشم نه تنها قوی‌ترین است، بلکه بالاترین درخشندگی را نیز دارد. دو نوع ابریشم در گلدوزی استفاده می‌شود: ابریشم تابیده که از پیله‌های شکسته و باقی مانده تهیه می‌شود و ابریشم رشته‌ای که از رشته‌های تکی ابریشمی که از کل پیله کشیده می‌شوند ساخته می‌شود.

ابریشم را تقریباً به همان روشی که نخ پنبه‌ای را انجام می دهید، در نظر بگیرید. هر چه نخ سنگین‌تر و محکم‌تر باشد، می‌توانید با تلاش بسیار کمی به بافت و دوخت بیشتری برسید.

نخ های ابریشم در انواع درخشان و زیبا موجود است و در گلدوزی‌های ظریف بسیار استفاده می شود. مشکلاتی که در استفاده از نخ‌های ابریشمی در گلدوزی ممکن است با آن مواجه شوید بریدن دست شما هنگام استفاده از آن است.

بعد از اینکه با نخ ابریشم، گلدوزی خود را انجام دادید و به پایان رساندید، پشت کار را به آرامی با بخار کمی روی اتو فشار دهید که این کار به کل نخ ابریشم درخشندگی زیبایی می‌بخشد.

کدام نوع نخ برای گلدوزی مناسب است؟

نخ گلدوزی پلی استر یا نورتاب

نخ‌های گلدوزی پلی‌استر یا نورتاب معمولا برای گلدوزی استفاده می‌شود، به‌ویژه زمانی که به ثبات رنگ بالایی که بتواند در برابر کلر آب مقاومت کند، نیاز است. این نخ‌های گلدوزی بادوام مقاومت ظاهری و شیمیایی فوق العاده‌ای دارند.

در صنعت نساجی، پلی استر یک الیاف محبوب ساخته دست بشر است و معمولاً برای تولید نخ و همچنین پارچه استفاده می‌شود. به دلیل مقاوم بودن در برابر نور خورشید، سایش و بسیاری از مواد شیمیایی دیگر و همچنین قوی بودن، شستشو و خشک شدن آسان و مقرون به صرفه بودن انتخاب می‌شود.

نخ‌های گلدوزی پلی استر به ویژه برای گلدوزی روی پارچه‌های رنگارنگ، لباس‌های ورزشی، لباس شنا، لباس کودکان، لباس کار و سایر مواردی که باید مرتباً تمیز شوند یا در معرض حرکات، خطرات لکه دار شدن، محیط‌های مرطوب یا شرایط آب و هوایی نامناسب قرار گیرند، مناسب هستند. نخ‌های گلدوزی پلی استر یا نورتاب دارای درخشندگی، صافی، استحکام و مقاومت بالا در اثر هنری می‌باشند.

کدام پارچه برای گلدوزی مناسب است؟

نخ اغلب در گلدوزی‌های دستی مورد توجه قرار می‌گیرد اما پارچه‌ای که نخ روی آن دوخته می‌شود به همان اندازه برای ظاهر نهایی اثر هنری شما حیاتی است. پارچه پس زمینه مناسب از دوخت زیبای شما پشتیبانی می‌کند و به نمایش می گذارد. اما اگر از نوع نامناسبی استفاده کنید، تمام زحمات خود را به هدر می‌دهید. بنابراین اگر به دنبال زیبایی نهایی گلدوزی خود هستید و نمی‌خواهید دوخت‌های خود را بشکافید با ما همراه باشید تا بتوانید بهترین پارچه گلدوزی و شماره دوزی را انتخاب کنید. باید بدانید که شما روی هر پارچه‌ای می‌توانید گلدوزی کنید اما هر پارچه مزایا و چالش‌های خود را دارد.

پارچه کتان

پارچه کتان یکی از قدیمی‌ترین و پراستفاده‌ترین پارچه‌ها در هنرهای مختلف از جمله خیاطی و گلدوزی است. پارچه کتان دارای ضخامت و وزن‌های مختلفی است. پارچه کتان مورد استفاده در هنر گلدوزی، معمولا از نوع سبک و نازک‌تر آن می‌باشد. پارچه کتان از الیاف ساقه گیاه کتان ساخته می‌شود و بخاطر مواد اصلی تشکیل دهنده‌اش بسیار منعطف است و به هنگام قرار دادن در کارگاه باعث اذیت هنرجو نمی‌شود.

سطح پارچه کتان بسیار صاف و براق است و زیبایی نخ گلدوزی استفاده شده را دو چندان می‌کند. روی پارچه کتان از هر نوع نخی برای گلدوزی می‌توان استفاده کرد. پارچه کتان قابل شستشو است و اگر از نخی استفاده شود که در برابر کلر آب مقاوم باشد، می‌توان آن را به راحتی با شوینده مناسب شست و تمیز کرد.

کدام نوع نخ برای گلدوزی مناسب است؟

پارچه ارگانزا

ارگانزا یک پارچه شفاف و سبک است که دارای بافتی بسیار کم تراکم است. هنگام انتخاب ارگانزا برای گلدوزی، پارچه ای را جستجو کنید که کمی ابریشمی و صاف باشد اما همچنان نسبتاً محکم باشد. در گذشته این پارچه‌ها با استفاده از ابریشم تولید می‌شد اما در حال حاضر با استفاده از پلی استر و ابریشم مصنوعی ساخته می‌شوند. پارچه ارگانزا بسیار نازک و شفاف است و برای دوخت‌ها و گلدوزی‌های ظریف به کار می‌رود. پارچه ارگانزا براق است و نور را باز می‌تاباند و به همین دلیل توصیه می‌شود از نخ‌های گلدوزی غیر براق برای زیبایی بیشتر استفاده شود.

پارچه شانتون

پارچه شانتون مورد استفاده در گلدوزی دارای تار و پودی درشت و برجسته است که برای کار با نخ‌های ضخیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس پارچه شانتون از اکرلیک و پلی استر است که در عین اینکه بافت درشتی دارد، نازک است. این پارچه چروک نمی‌شود و کار گلدوزی بر روی آن آسان‌تر از پارچه‌هایی است که چروک می‌شوند. اگر دوختی روی آن اشتباه زده شود قابل بازگشت است. چرا که جای سوزن روی این پارچه نمی‌ماند. به عنوان مثال روی پارچه تترون جای سوزن باقی می‌ماند.

پارچه شانتون برای گلدوزی این قابلیت را دارد که مورد شستشو قرار گیرد بدون آنکه دچار آبرفتگی یا تغییر رنگ شود. تنوع رنگی زیاد آن و قیمت مناسبش، این پارچه را به یک گزینه مناسب برای گلدوزی تبدیل کرده است.

خرید پارچه مناسب گلدوزی از سایت دوزی گل

چه مبتدی باشید و چه به صورت حرفه‌ای هنر گلدوزی را انجام دهید، به اهمیت انتخاب پارچه گلدوزی و نخ گلدوزی مناسب برای این کار واقف هستید. سایت دوزی گل شرایطی را فراهم کرده است که شما با هر بودجه و نیازی بتوانید نخ گلدوزی و پارچه گلدوزی مورد نیاز خود را با صرف کمترین زمان و به راحتی پیدا کنید. تنوع رنگ و ارائه بهترین کیفیت دوزی گل را به یک مرجع معتبر برای خرید لوازم گلدوزی و هنری تبدیل کرده است. همچنین قیمت مناسب محصولات در این سایت، آن را در بین هنرجوها محبوب کرده است.

برای ارسال دیدگاه اول باید ثبت نام یا ورود انجام دهید.