X
سبد خرید
0
جمع کل
تکمیل سفارش
{ ارسال سفارشات روزهای یکشنبه و سه شنبه }
بستن

تفاوت گلدوزی و شماره دوزی چیست؟

فهرست مقاله

گلدوزی و شماره دوزی دو شاخه بسیار جذاب و رنگارنگ هنری هستند که آشنایی با آن‌ها و یادگیری‌شان در صورت استفاده از آموزش‌های اصولی و درست، کار چندان سختی نیست. هنرهایی که تمرین بسیار، شرط اصلی تبحر پیدا کردن در آن‌هاست. پیش از پاسخ به سوال تفاوت گلدوزی و شماره دوزی، بهتر است به صورت مختصر با هریک از آن‌ها آشنا شویم.


آموزش جامع گلدوزی در محیطی صمیمی همراه با آموزش عملی


گلدوزی و شماره دوزی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در گلدوزی، شما با استفاده از مجموعه‌ای از دوخت‌های برجسته (برزیلی) و ساده اقدام به دوخت و یا تزئین پیراهن‌ها، رومیزی‌ها، کوسن‌ها و … می‌کنید. در بین انواع مختلف دوخت، عموما نوع برجسته آن طرفداران بسیار زیادی دارد.

در شماره دوزی اما شما با استفاده از پترن‌ها یا الگوهای ساده، پیچیده، بزرگ و یا کوچک، اقدام به کوک زدن (به صورت ضربدری) بر روی پارچه می‌کنید. به عبارت بهتر شما در شماره دوزی برخلاف گلدوزی با انواع مختلف دوخت مواجه نیستید، بلکه فقط از یک سبک دوخت استفاده می‌کنید و آن‌ هم دوخت ضربدری است.

آیا وسایل مورد نیاز برای شماره دوزی و گلدوزی با یکدیگر متفاوت هستند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بله، وسایل مورد نیاز برای هریک از این دو، علی‌رغم شباهت‌هایی که با یکدیگر دارند، متفاوت هستند. در ادامه قصد داریم با توضیح بیشتر درباره فرق لوازم شماره دوزی و گلدوزی، به ابهامات شما در این باره پاسخ مناسبی دهیم.

کارگاه

کارگاه یکی از وسایل بسیار ضروری برای استارت زدن گلدوزی و شماره دوزی بوده که شما به کمک آن می‌توانید به صورت کامل به پارچه اشراف داشته باشید و آن را محکم در دست بگیرید. کارگاه‌های شماره دوزی و گلدوزی در سایزها، ابعاد و جنس‌های مختلفی ساخته و روانه بازار می‌شوند که شما می‌توانید بسته به نوع نیازتان، اقدام به خرید آن‌ها کنید. (عموما کارگاه‌ها چوبی، ژله‌ای و یا پلاستیکی هستند.)

پارچه

در بحث تفاوت وسایل گلدوزی و شماره دوزی، پارچه مورد استفاده، یک تفاوت بسیار مهم است. در شماره دوزی لازم است که شما از پارچه‌های مخصوص شماره دوزی که عموما توری شکل و شطرنجی هستند استفاده کنید. پارچه‌هایی که امکان کوک زدن به صورت ضربدری را برای شما فراهم می‌کنند. در بحث خرید این نوع از پارچه‌ها که مخصوص شماره دوزی است باید به “کانت” آن‌ها در هر اینچ (و یا سانتی‌متر) دقت کنید. تعداد کانت پارچه‌های مختلف بین مقدار 6 الی 32 متغیر است. هرچه تعداد کانت‌ها بیشتر باشد به تبع آن تعداد مربعات در هر اینچ یا سانتی‌متر از پارچه بیشتر بوده و پارچه خریداری شده برای پیاده‌سازی طرح‌های پیچیده، مناسب‌تر خواهد بود. اگر در مرحله یادگیری شماره دوزی هستید، توصیه همکاران ما در دوزی گل به شما خرید پارچه‌هایی با کانت کوچکتر است. (12 الی 14)

در گلدوزی اما شما با محدودیتی در خرید پارچه مواجه نخواهید بود فقط بهتر است پارچه‌هایی را انتخاب کنید که خیلی کشسان نباشند و همچنین اولویت با خرید پارچه‌هایی است که از نظر ضخامت، امکان پیاده‌سازی انواع مختلف دوخت (برجسته و ساده) را برای شما فراهم سازند. لازم به ذکر است که شما می‌توانید از انواع مختلف پارچه از کتان، شانتون و … برای شماره دوزی استفاده کنید.

تفاوت وسایل شماره دوزی و گلدوزی

خودکار حرارتی

اگر به دنبال وسیله‌ای برای پیاده‌سازی و انتقال تمیز و مرتب طرح‌های مختلف بر روی پارچه‌های خود هستید، بدون شک توصیه ما به شما به خرید خودکار حرارتی یا همان Transfer Pen است که به آن خودکار پاک شونده نیز گفته می شود. طرح و خطوط ناشی از این خودکارها نیز به راحتی هرچه تمام‌تر توسط حرارت ایجاد شده ناشی از سشوار، بخار آب و یا اتو محو شده و از بین می‌رود.

سوزن

از دیگر موضوعات مهم در بحث تفاوت‌های بین  لوازم مورد نیاز شماره دوزی و گلدوزی می‌توان به نوع و همچنین سایز سوزن مورد استفاده در هریک از آن‌ها اشاره کرد. شما در شماره دوزی عموما به سوزنی احتیاج پیدا خواهید کرد که کوتاه بوده و نوک آن گرد باشد. سوزنی که بتوان از آن برای کوک ضربدری زدن بر روی کانت‌های شطرنجی شکل استفاده کرد. این سوزن بهتر است بر اساس تعداد کانت‌های پارچه و همچنین تعداد سوراخ‌هایی که بر روی آن‌ است انتخاب شود. (هرچه تعداد کانت‌های پارچه شما بیشتر باشد، شما به سوزن ظریف‌تری احتیاج پیدا خواهید کرد.)

برای گلدوزی و به صورت خاص گلدوزی برجسته (برزیلی) شما به سوزن‌های کشیده و  با نوک تیز نیاز دارید. سوزن‌های مورد استفاده در گلدوزی از نظر سایز بسیار متنوع هستد و شما در انتخاب هریک از آن‌ها باید که به تعداد تار نخ مورد نیاز برای دوخت، توجه داشته باشید.

نخ

برای گلدوزی شما عموما به نخ‌هایی از جنس‌های زری‌دار، ابریشم، کتان یا مولینه، عمامه و یا حتی کاموا احتیاج پیدا خواهید کرد. بسته به جنس پارچه، سلیقه شما و همچنین  طرحی که انتخاب کرده‌اید نوع نخ مورد نیازتان نیز می‌تواند متغیر باشد. اگر هم در شروع کار هستید، بهترین توصیه‌ای که می‌توانیم به شما داشته باشیم این است که بهتر است از نخ کتان استفاده کنید. نخی که در بین بسیاری از افراد به اسم نخ کوبلن یا نخ دمسه نیز شناخته می‌شود. برای شماره دوزی هم بهترین گزینه پیش روی شما استفاده از نخ‌های کتان است.

دوزی گل، از آموزش تا خرید لوازم مورد نیاز شماره دوزی و گلدوزی

اگر از آن دسته افرادی هستید که با دیدن طرح‌ها و دوخت‌های روی لباس‌ها، کوسن‌ها، رومیزی‌ها و … به وجد می‌آیید و به دنبال پیدا کردن آموزش‌های از مقدماتی تا پیشرفته یادگیری شماره دوزی و یا گلدوزی هستید، می‌توانید از آموزش‌های آنلاین دوزی گل استفاده کنید. دوزی گل یه آکادمی هنری و یک خرازی آنلاین است. آکادمی که در آن کلیه آموزش‌ها در سطوح مختلف (ابتدایی، پیشرفته و جامع) با کیفیت بالا به هنرجویان ارائه می‌شود. آموزش‌هایی که از پشتیبانی آنلاین مدرس دوره نیز برخوردار هستند.

اگر هم به دنبال خرید لوازم شماره دوزی و یا گلدوزی هستید، پیشنهاد ما به شما وب سایت دوزی گل است. در این وب سایت، دنیای متنوعی از محصولات با کیفت بالا و قیمت‌های مناسب وجود دارد که شما می‌توانید بسته به نوع نیاز خود اقدام به خرید هریک از آن‌ها کنید.

برای ارسال دیدگاه اول باید ثبت نام یا ورود انجام دهید.